لیبل‌های پایدار، اقتصاد پایدار

پایداری (Sustainability) به نکته‌ای بسیار مهم تبدیل شده است. تعداد روزافزون مصرف‌کنندگان، به‌خصوص مصرف‌کنندگان جوان، به این فکر می‌کنند که خریدشان چه تاثیری بر محیط‌زیست خواهد گذاشت. ایده کلی درخصوص «اثر کربنی» همچنین تمایل به استفاده از مواد اولیه بازیافت شده یا بازیافت‌پذیر، بیش از پیش به موضوعی شخصی تبدیل شده است. تهیه و تولیدکنندگان لیبل نیز این موضوع را درک کرده‌اند. بر پایه آخرین تحقیق انجام شده توسط X-Rite Packaging، 81درصد از کانورترها می‌گویند که پایداری موضوعی مهم است. با این وجود کانورترها باید عوامل بسیاری ازجمله هزینه و عملکرد  را در محاسبات خود در نظر بگیرند، به‌خصوص در هنگام تصمیم‌گیری برای این‌که باید از چه ماده اولیه‌ای برای لیبل‌هایشان استفاده کنند. چالش‌ها از اینجا آغاز می‌شود: چگونه تولیدکننده لیبل می‌تواند لیبلی را تولید کند که هم کیفیت و عملکرد سفارش‌دهنده را تامین کند و هم دغدغه‌های روزافزون مصرف‌کنندگان درخصوص پایداری را جامه عمل بپوشاند. مهم‌تر این‌که چگونه هزینه‌ها را در این شرایط کنترل کند.

 تجهیزات و سیستم های حمل‌ونقلی می‌توانند تمام تلاش‌های یک مجموعه برای تولید محصولات باکیفیت را با موفقیت به سرانجام برسانند. اما عدم استفاده از بسته‌بندی‌های صحیح و همچنین چیدمان درست منجر به تخریب محصولات شده و در پی آن ضررهای مالی هنگفتی به مجموعه تولیدی وارد خواهد کرد. یکی از ابزارهای مرسوم پالت‌ها هستند که امکان جابه‌جایی حجم زیادی از بار مورد نظر را فراهم می‌کنند. اما ریزش بسته‌ها و کیسه‌ها از روی پالت‌ها در طول یک سال خسارت‌های زیادی را به مجموعه‌ها وارد می‌کند. از این‌رو راه‌حل‌های مختلفی برای عدم ریزش محصولات از روی پالت‌ها در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها استفاده از چسب برای تثبیت بسته‌ها و یکپارچه‌سازی پالت‌ها است.

برای ارایه یک محصول در بازار و تضمین موفقیت آن، باید از تیم‌های حرفه‌ای برای انجام تحقیقات موثر استفاده کنید.

امریکایی‌ها عاشق آب بسته‌بندی‌شده هستند با مصرف سالانه 7/13میلیارد گالن در سال، که البته جایگزین بهتری برای سودا به حساب می‌آید، اما به هر حال صحبت از میلیون‌ها عدد بطری پلاستیکی است. در سطح جهان نیز میلیون‌ها بطری در هر ثانیه فروخته می‌شود که بخش اعظم آن‌ها ساخته شده از پلاستیک هستند. فراتر از مسایل مربوط به بازیافت، پلاستیک مشکل دیگری را نیز با خود به همراه می‌آورد و آن استفاده از منابع غیرتجدیدشونده مانند نفت خام است که استخراج می‌شود و در یک لحظه نیز مصرف می‌شود.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 111
شش‌ دامی که در انتخاب این پاکت‌ها نباید در دام آن‌ها بیافتید

Glenroy بیش از 50 سال است که به‌عنوان تولیدکننده بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر در جهان فعالیت می‌کند. این شرکت دراین مقاله به 6 دامی که در هنگام انتخاب پاکت‌های ایستاده نباید در دام آن‌ها افتاد، اشاره می‌کند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 128

 

در ادامه مطالب ارایه‌شده در شماره پیشین در ارتباط با روند بسته‌بندی، این مقاله با موضوع بسته‌بندی تعدیل‌یافته ادامه خواهد یافت. بیش از 35سال است که برای بسته‌بندی محصولات تازه (میوه‌ها و سبزی‌ها) از فیلم‌ها یا پوشش‌های پلیمری استفاده شده که ازجمله مزایای کاربرد آن‌ها جلوگیری از دست دادن رطوبت محصول، محافظت پوست میوه در برابر ساییدگی و همچنین کاهش ریسک آلوده شدن محصول در طی فرآیند حمل‌ونقل و بازاررسانی است. علاوه بر این پوشش‌ها مانند سدی از عبور آلودگی از یک محصول به محصول دیگر جلوگیری می‌کنند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 106

 

چکیده

محققین همواره به دنبال روش‌های بسته‌بندی هوشمندی بوده‌اند که پدید آمدن مواد حاصل از فساد ماهی و محصولات مشابه را در زمان مناسب تشخیص دهند. هدف از این مقاله، مرور برخی از این تحقیقات و مکانیزم عمل این بسته‌بندی‌ها است. یکی از حسگرهای رنگی هوشیار که بروز فساد در ماهی را نمایش می‌دهد، ماده برومو کرزول گرین (BCG) می‌باشد که با تغییر رنگ قابل مشاهده در بسته‌بندی از رنگ زرد به آبی، وقوع فساد را به اطلاع می‌رساند. کاربرد این حسگر با اشکالاتی همراه است، لذا روش‌های جدیدتری مانند استفاده از فیلم‌های پلی‌آنیلین (PANI) نیز به‌عنوان حسگر و نمایشگر رنگی، برای وقوع فساد میکروبی در ماهی مطرح شده است. همچنین، پژوهش‌هایی در سال‌های اخیر، در مورد کاربرد فیلم‌های بسته‌بندی خوراکی کیتوزان/ نشاسته ذرت به همراه عصاره کلم قرمز برای بسته‌بندی ماهی، صورت گرفته است. به نظر می‌رسد که این بسته‌بندی می‌تواند که هم نقش یک بسته‌بندی ضدمیکروب و زیست تخریب‌پذیر را داشته باشد و هم به‌‌عنوان بسته‌بندی هوشیار، از طریق تغییر رنگ در آشکارسازی بروز فساد در ماهی و تعیین زمان واقعی تازه ماندن محصول، عمل کند. این امید وجود دارد که استفاده بسیار گسترده در ابعاد تجاری و صنعتی از این تکنولوژی‌ها، با تحقیقات بیشتر، در آینده، میسر شود.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 105

چکیده:

به تازگی واژه دوستدار محیط‌زیست بودن اهمیت بیشتری را نسبت به گذشته در صنعت کاغذسازی پیدا کرده است. در این تحقیق پلیمرهای سلولزی تخریب‌پذیر محلول در آب ساخته و به‌عنوان جز اصلی پوشش‌ها به کار گرفته شده اند. پلیمر به کار گرفته شده از نوع سلورونیک اسیدبوده است که گروه‌های الکل اولیه در کربن شماره 6 به صورت گزینش‌پذیر به گروه‌های کربوکسیل اکسید شده‌اند. تاثیرات پلیمرهای محلول در آب مانند پلیمرهای سلولزی شامل سلورونیک اسید، نشاسته و پلی‌وینیل الکل بر روی مهاجرت مواد اتصال‌دهنده و خصوصیات پوشش مورد مطالعه واقع شد. آنالیز سطح پوشش با تکنولوژی طیف مادون‌قرمز و پراش پرتو X میکروسکوپ الکترونی پویشی[1] صورت گرفته است. نتایج حاکی از آن است که لاتکس اتصال‌دهنده به‌صورت کاملا یکنواخت نسب به پوشش‌هایی که شامل پلیمرهای سلولزی هستند، در جهت ضخامت پخش شده‌اند. این یکنواختی برای پلی‌وینیل الکل و نشاسته مشاهده نشده است. پوشش‌هایی که شامل پلیمرهای سلولزی هستند؛ باعث ایجاد خصوصیات خوب در سطح پوشش مانند تخلخل و ضریب پخش نور بالا می‌شوند. که بالا بودن تخلخل و ضریب پخش نور منجر به چاپ‌پذیری خوب پوشش می‌شود. پلیمرهای سلولزی تخریب‌پذیر علاوه بر ارایه ویژگی‌های چاپ‌پذیری مناسب، قابلیت بازیافت خوبی را از خود نشان می‌دهند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 141

  

استفاده وسیع مواد شیمیایی در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی، منجر به آن شده است که بررسی نفوذ مواد بسته‌بندی به ماده‌های غذایی و اثرات آن‌ها بر بدن انسان در دستور کار مسوولان اجتماعی و محققان قرار بگیرند. چسب‌ها به‌صورت مستقیم و اغلب غیرمستقیم در تماس با مواد غذایی بسته‌بندی شده هستند. از این‌رو طراحی آزمون‌هایی همچون آزمون مهاجرت برای چسب‌ها و مواد پلیمری به پژوهشگران کمک کرده است تا مواردی همچون مواد نفوذ کننده به مواد خوراکی، میزان نفوذ این مواد و شرایط نفوذ مواد موجود در بسته‌بندی‌ها را بررسی کنند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 184

مواد بسته‌بندی عناصری ضروری و ناگزیر در فرآیند تولید موادغذایی هستند و در این میان چسب‌ها معمولا کمتر از 5درصد یک بسته‌بندی را تشکیل می‌دهند. چسب‌ها در بیشتر کاربردهایشان تماس مستقیم با موادغذایی ندارند. در بسته‌های مواد غذایی، خوراکی‌ها به‌واسطه فضای پرشده از هوا و یا مانع فیزیکی (به‌طور مثال به شکل یک کاغذ یا پلیمر) از چسب مجزا شده‌اند. اما اجزای چسب‌ نه‌تنها از طریق برخورد مستقیم بلکه از راه‌های دیگری می‌توانند به مواد غذایی رسیده و آن‌ها را آغشته کنند. در این مقاله قصد داریم تا با واژه مهاجرت (migration) چسب‌ها در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی آشنا شده و نکاتی از این موضوع را بیان کنیم. مطالب جمع‌آوری شده از استاندارهای اروپایی نشات گرفته شده است که متاسفانه این استانداردها در کشورمان به‌ندرت مورد توجه قرار می‌‌گیرند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 185

فرآوری و بسته‌بندی دو مرحله عملیاتی مهم در صنعت مواد غذایی به‌شمار آمده و بسته‌بندی مرحله نهایی آن می‌باشد. در تمام این مراحل می‌توان از اتوماسیون نیز استفاده نمود و اصولا بسته‌بندی صحیح به معنای استفاده از استراتژی‌های افزایش ماندگاری محصول است. دما، رطوبت، کاربرد بسته‌بندی تعدیل یافته برای کنترل اکسیژن، دی اکسید کربن و اتیلن عوامل مهم و تاثیرگذار در افزایش ماندگاری بوده و چنانچه دما و بسته‌بندی هر دو در شرایط بهینه باشند، پیر شدن و زوال میوه‌ها و سبزی‌ها به‌طور قابل توجهی به تعویق می‌افتد.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 291

پنج گرایش شامل حفاظت، اتوماسیون، زیبایی‌شناسی، پایداری و اعتماد، چشم‌انداز سال 2018 صنعت بسته‌بندی جهان را ترسیم خواهند کرد.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 235

هیات داوران

هیات داوران متشکل از طراحان، صاحبان نام‌های تجاری، خرده‌فروشان و نیز تولیدکنندگان مقوا و جعبه بود. این تضمین می‌کرد که نیازهای چرخه تامین نیز مورد توجه قرار گیرد. ملاک‌های قضاوت شامل مواردی همچون طراحی گرافیک و ساختار، تکنیک‌های تولید، اقتصادی بودن، اکولوژی، خلاقیت، راحتی، پیام برند، تاثیر تبلیغاتی، تحریک به خرید و... بود.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 201

 مواد و فرآورده‏ های غذایی، در معرض انواع فساد (شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیک) قرار داشته و باید تا مرحله مصرف نهایی در برابر عوامل مخرب محیطی، محافظت شوند. پوشش ‏دهی و بسته ‏بندی، نقش اصلی در حفظ ویژگی‏ های کیفی و ارگانولپتیکی غذا در طول پروسه نگهداری، جابه‌جایی و پخش را برعهده دارند. در سال‏ های اخیر، بسته‏ بندی از نقش اولیه خود به‌عنوان محافظت‏ کننده ماده غذایی فراتر رفته و به‌عنوان یک عامل کلیدی در افزایش ماندگاری و ایمنی، جلب مشتری و افزایش قدرت رقابت، آگاهی‏ رسانی در‌خصوص کیفیت و ویژگی‌های کالا، مارکتینگ، برندسازی و در مجموع هویت ‏بخشی به کالا، مطرح می ‏شود.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 263

 آزمودن بسته‌بندی جدید یا نمونه اولیه قبل از ارایه آن به بازار می‌تواند بینشی درباره نحوه اثرگذاری آن بر خریداران و چگونگی بهبود آن در اختیارتان بگذارد.وقتی بحث به آزمایش نمونه‌های اولیه یا طراحی‌ بسته‌بندی جدید می‌رسد، باکیفیت‌ترین تحقیقات و عملی‌ترین بینش‌ها باید با یک آزمون مناسب شروع شود. در طی سال‌ها، ما دریافته‌ایم که موفق‌ترین پروژه‌ها چند نکته ساده را به‌ویژه در آزمایش‌های ردیابی چشمی در نظر می‌گیرند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 277