در سفر و عبوراز فرودگاه های جهان چه بیاموزیم؟
یکی از بزرگترین منابع آموختن تجربه‌های برندها در عرصه بین‌المللی، دیوتی فری‌ها هستند.

 

سال‌های سال، در طی سفرهای خود از دیوتی فری‌ها عکاسی می‌کردم و می‌آموختم. باور دارم که برای افراد علاقه‌مند به موضوع بازارسازی، بسته‌بندی و برندینگ، هر دیوتی فری یک کتابخانه بین‌المللی است. محلی است که محصولات و سازمان‌ها بیشترین تلاش را برای دلبری از خریدار می‌کنند. آخرین و جدیدترین محصولات را به عرضه می‌گذارند. اصل‌ترین و ارزشمندترین کالاهایشان را با بهترین قیمت ارایه می‌کنند.فکر کردم چکیده‌ای از تاملات اخیر را به‌صورت یک تحقیق قابل اعتماد و بیش از فقط ملاحظه میدانی دربیاورم. امیدوارم مدیران و جوانان علاقه‌مند به توسعه بازار، در سفرهای پیش‌رو از این نوشته بهره گیرند و نیز امیدوارم زمان متخصصین و مدیران ایرانی در سفرهای‌شان بیشتر به مطالعه بگذرد تا خرید!!

نگاهی به استفاده از فناوری لیبل‌زنی در فضای ابری برای تولید

راه و روشی که تامین‌کنندگان محصولاتشان را لیبل می‌زنند، پیامدهای عمده‌ای بر عملکرد بسیاری از تجارت‌ها دارد. بیایید صنعت هوافضا را به‌عنوان مثال در نظر بگیریم، جایی که الزامات قطعات مورد استفاده در هواپیما بی‌نهایت سختگیرانه است. حتی وقتی یک تامین‌کننده انتخاب شده باشد، روش‌های لیبل‌زنی آن‌ها می‌تواند کار ردیابی مطابق با الزامات معمول را برای تولیدکننده سخت کند. پیامدهای این موضوع می‌تواند برای بسیاری از تجارت‌هایی که وابسته به چرخه توزیع هستند بسیار وسیع باشد. دست و پنجه نرم کردن با استانداردهای متعدد و گوناگون لیبل‌زنی می‌تواند بدین معنا باشد که تمام پرسنل بخش انبارش باید خودشان زمان زیادی را برای کنترل دستی کالاها اختصاص دهند. این موضوع منجر به افزایش زمان بازگشت و احتمال گم شدن کالاها خواهد شد، اتفاقی که در دورنمای یک تجارت قابل پذیرش نیست جایی که کاهش موجودی انبار و جابه‌جایی سریع کالا از آن موضوعی بسیار رقابتی است.

طراحی بسته بندی به صورت عمده شامل سه مرحله اصلی است:

  1. انتخاب متریال

  2. طراحی استراکچر

  3. طراحی گرافیک

در این مقاله بطور مشخص در باره طراحی گرافیک صحبت می‌کنیم و به سه استراتژی پرکاربرد در طراحی گرافیک بسته بندی می‌پردازیم.

در نهمین سال، Dieline Awards برندگان برگزیده خود را اعلام کرد. این مسابقه یکی از معتبرترین مسابقات در طراحی بسته‌بندی است. تنها در سال 2019، 1500 شرکت‌کننده از 20 کشور دنیا در این رقابت شرکت کردند که 94 مورد از آن‌ها برنده جایزه شدند.

 

بسته‌بندی با پیشگیری از ایجاد ضایعات به محیط‌زیست کمک می‌کند، اگر بسته‌بندی وجود نداشته باشد مواد غذایی و کالاهای دیگر در حین جابجایی، بارگیری و انبارش، دچار آسیب شده و علاوه بر ایجاد ضایعات کمی و کیفی، کاهش سطح بهداشت و اطلاعات مورد نیاز برای مصرف و یا نگهداری آن‌ها را نیز در پی خواهد داشت. استفاده از کارتن‌های تاشو (Folding Boxes) محاسن زیادی دربردارد.

اطلاعات استفاده شده در این مطلب از یکی از شرکت‌های کشت و صنعت بزرگ آمریکا استخراج شده که برای حمل‌ونقل حدود 5/12 میلیون کیلوگرم سیب درختی در طی 3600 کیلومتر، از بسته‌بندی‌های مختلف استفاده کرده است. در این‌جا دو نوع بسته‌بندی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است: یکی بسته‌بندی‌های مقوایی کنگره‌ای (Corrugated Container Board) و دیگری بسته‌بندی‌های پلاستیکی قابل استفاده مجدد یا RPCها (Returnable Plastic Containers).

جنگ برای ضایعات بسته‌بندی در صنایع نوشیدنی- از تولید مواداولیه بسته‌بندی تا بطری‌ساز در گرفته است. KHS در پی ایجاد استانداردهای جدیدی در این زمینه است که هم تولیدکنندگان نوشیدنی و  هم مصرف‌کنندگان از آن سود ببرند.  تولید بسته‌بندی‌های اولیه و ثانویه پایدارتر به دو شکل اصلی انجام خواهد شد: بازیافت و استفاده مجدد. نخستین مورد نیاز دارد تا مواداولیه بسته‌بندی در چرخه‌ای مداوم از بازپس‌گیری، فرآیند و استفاده مجدد قرار گیرند. در مورد دوم، باید راه‌های گوناگون به‌کارگیری مواداولیه کمتر و کمتر را با هدف نجات منابع و جلوگیری از ضایعات امتحان کرد: «بزرگترین چالش برای ما، فرآیندپذیری مواداولیه بسته‌بندی است.» karl klumpe مدیر تولید بسته‌بندی KHS بر این نظر است.

انتخاب شما از فونت‌ها، تاثیری عمیق بر دریافت صحیح پیام برند یا محصول از جانب خریدار می‌گذارد

 

در طول سال‌های متمادی، از فونت‌های بسیاری در حین طراحی هویت برند و بسته‌بندی استفاده کردم. من دوست دارم به فونت‌ها به گونه‌ای بنگرم که گویی همه آن‌ها شخصیت خاص خود را دارند همانند مردم. فونت‌ها می‌توانند گستاخ، احمقانه، ظریف، لطیف، سرراست، صادق، پرطمطراق یا فاخر باشند. استفاده مناسب از تایپوگرافی، مسیری طولانی دارد و انتخاب شما از فونت‌ها، تاثیری عمیق بر دریافت صحیح پیام برند یا محصول از جانب خریدار می‌گذارد. من به این فکر کرده‌ام که چه فونت‌هایی را بیش از یک بار استفاده کرده‌ام و چرا آن‌ها را دوست داشته‌ام. از میان بی‌شمار فونتی که به کار برده ام، 15 انتخاب اول خودم را (بدون ترتیب مشخص) ذکر می‌کنم.

 

امروزه حجم ضایعات مواد غذایی در بسیاری از کشورها بالاتر از مصرف گرسنگان در کشورهای قحطی‌زده است که به نوعی می‌توان با حل مشکل بسته‌بندی کالاها نه‌تنها باعث کنترل قیمت مواد غذایی در کشور شد بلکه بسیاری چالش‌های زیست‌محیطی و اجتماعی انسان‌ها را نیز حل و فصل کرد. بسته‌بندی هوشمند، سیستمی قادر به انجام عملکردهای هوشمندانه (تشخیص، حس کردن، ثبت کردن، ردیابی، ارتباط و به کاربردن منطق علمی) به‌منظور تسهیل تصمیم‌گیری برای افزایش زمان ماندگاری، افزایش ایمنی، بهبود کیفیت، فراهم کردن اطلاعات و هشدار درباره مشکلات احتمالی است. براساس این تعاریف، یک بسته‌بندی اگر دارای توانایی ردیابی فرآورده، حس کردن محیط داخلی و خارجی بسته و سایر ملاحظات را داشته باشد، هوشمند است.

گزارش منتشر شده از موسسه MiNTEL (بخش نخست)

تحقیق گرایش‌های جهانی غذا و نوشیدنی از سال 2018، نتیجه همکاری 60 متخصص تجزیه و تحلیل از سرتاسر دنیا است. این گفت‌وگوی جهانی در 5 مورد گرایش کلیدی مصرف‌کنندگان در سال 2018 متمرکز بود. این 5 مورد شامل اعتماد، مراقبت از خود، استرس، فردیت و پایداری می‌شوند. هر کدام از این گرایش‌ها بدین دلیل انتخاب شده‌اند که تاثیرهای زیادی بر مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و خرده‌فروشان در سرتاسر اروپا، خاورمیانه، افریقا، اسیای پاسیفیک و امریکا در سال 2018 داشته‌اند.این اطلاعات از نظرسنجی‌های مستقیم از مصرف‌کنندگان، جمع‌آوری محصولات از سرتاسر جهان و نظر کارشناسان ترخیص و جمع‌بندی شده است.

Jenny Zegler سردبیر

 

ضایعات پلاستیک به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های امروز مصرف‌کنندگان تبدیل شده است، بسیار بیشتر از گذشته. تحقیقات نشان می‌دهد که میانگین حدود 8 میلیون متریک تن ضایعات پلاستیک می‌تواند سلامت اقیانوس‌ها، جانداران دریایی و حتی انسان‌ها را در خطر جدی قرار دهد. تحقیقات بسیاری که بر روی آلودگی منابع آبی از پلاستیک‌ها انجام شده همزمان با تغییرات شدید در بازار صادراتی بازیافت، باعث ایجاد آگاهی بیشتر در مردم درخصوص چالش‌های چگونگی پایان زندگی پلاستیک‌ها شده است. قانونگذاران در برخی از حوزه‌های قضایی، در واکنش به این موضوع، قوانین یا محدودیت‌هایی را بر روی پلاستیک‌های یکبار مصرف (اتحادیه اروپا، کانادا و کالیفرنیا) یا ممنوعیت کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف (7 ایالت امریکا و بسیاری دولت‌های محلی) وضع کرده‌اند.

 

RB روش جدیدی برای بازیابی بسته‌هایی که سخت بازیافت می‌شوند در بازارهای بهداشت شخصی و سلامتی را ثبت کرده است. آیا فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا الزاما باعث تولید ضایعات بسته‌بندی می‌شود؟ برندها می‌توانند به سلامت مردم و زمین کمک کنند همان‌گونه که Teracycle و Loop این کار را انجام داده‌اند. مثال جدید، برنامه RB Hearth & Nutrition Recycling، شبکه ملی برای بازیابی بسته‌بندی‌های محصولات سلامتی‌بخش است.

 مسابقه بسته بندی کشور آلمان به طور سالانه برگزار می شود. مسابقه سال 2018 را در دو بخش برای شما منتشر کرده ایم. این مقاله بخش دوم است.

 

غذا باید اشتهاآور به نظر آید! بدون توجه به این‌که در بشقاب، بسته‌بندی یا قفسه مغازه است، صنعت غذا به شدت تحت تاثیر ظاهر و برندینگ آن قرار دارد. این موضوع را اگر در کنار نیاز مصرف‌کننده برای داشتن لیبل‌های واضح راجع به مواد تشکیل‌دهنده و بسته‌بندی‌های ساده بگذاریم، به این نتیجه خواهیم رسید که ارایه محصولی که در نقطه فروش به خوبی از پس کار برآید، می‌تواند دشوار باشد. اغلب، برندینگ سریع و اولتراسونیک می‌تواند جایگزینی برای فرم‌های عالی و برگزیده بسته‌بندی باشد چراکه به صاحبان برند و Copackerها (شرکت‌هایی که برای دیگران خدمات بسته‌بندی ارایه می‌دهند) این توانایی را می‌دهد تا ظاهر محصولات غذایی‌شان را بهبود بخشند در حالی که ضایعات را کاهش و راندمان تولید را افزایش داده‌‌اند بدون این‌که به یکپارچگی و صحت محصول خدشه‌ای وارد شود.

تصور کردن برخی نوشیدنی‌ها در قوطی سخت است. شاید فقط یک نوع بسته‌بندی باشد که بتوانیم بسیاری از آن‌ها را درونش تصور کنیم: شیشه. می‌توان این موضوع را به‌طور ویژه برای آب هم در نظر گرفت. مهم‌ترین آن‌ها شاید Evian، Volvic یا Vittel باشد که مصرف‌کنندگان به سختی می‌توانند آب محبوب‌شان را در بسته‌بندی غیر از PET تصور کنند. در حقیقت بسیار دشوار است که محصولاتی را در بسته‌بندی‌های غیر از آنچه تا به حال به‌عنوان مدیوم قطعی آن محصول دیده شده تصور کرد، مانند شراب در شیشه یا آب معدنی در PET.