در ادامه بررسی روند بسته بندی در مقاله پیش رو به بحث بسته بندی های زیست تخریب پذیر اشاره خواهیم داشت. امروزه آلودگی های ناشی از پلیمرهای سنتزی و عدم تجزیه پلاستیک های رایج در صنایع بسته بندی توجه همگان را به امکان کاربرد مواد زیست تخریب پذیر  برای بسته بندی معطوف کرده است. تقاضای روز افزون برای شناسایی ترکیبات زیست تخریب پذیر  که بتوانند جایگزین پلیمرهای رایج شوند وجود دارد همچنین  یافتن روش های ابتکاری برای تجزیه پلاستیک به‌صورت متمرکز در حال انجام است. تجزیه زیستی فرایندی است که ترکیبات شیمیایی حاوی کربن در حضور آنزیم های ترشح شده از موجودات زنده تخریب می شوند. استفاده از بیوپلاستیک ها باعث حفظ سوخت های فسیلی، کاهش تولید اکسید کربن و حتی کاهش مصرف آب خواهد شد. در حال حاضر مانند پلیمرهای پتروشیمی انواع مختلفی از پلیمر های زیستی وجود دارد. بیوپلیمرهایی که در صنایع غذایی به کار می روند به دو شکل فیلم های خوراکی و پوشش های خوراکی در دسترس هستند.

در ادامه مباحث پیشین در زمینه روند بررسی بسته‌بندی میوه‌ها و سبزی‌ها به بحث کاربرد پوشش‌های خوراکی خواهیم پرداخت. کاربرد پوشش‌های خوراکی یکی از رویکردهای نوآورانه برای افزایش عمر پس از برداشت میوه‌ها و سبزی‌ها محسوب می‌شود. پوشش خوراکی عبارتند از لایه نازکی از مواد خوراکی که روی سطح میوه و سبزی کشیده شده و ضمن این‌که ظاهر براقی به محصول می‌دهند، باعث کنترل انتقال گازهای تنفسی از سطح محصول، ممانعت از چروکیدگی و همچنین جلوگیری از نفوذ میکروارگانیسم‌ها به محصول نیز می‌شوند.

 

ماده شیمیایی PFAS درون بسته‌بندی باعث ایجاد نفوذناپذیری نسبت به چربی و آب می‌شود اما در طبیعت و محیط‌زیست عمر زیادی دارند و باید با مواد مطمئن‌تری جایگزین شوند. مواد شیمیایی خطرناک که تا بی‌نهایت در اکوسیستم باقی می‌مانند دیگر جایی در چرخه اقتصادی نخواهند داشت. مالکین نام‌های تجاری که از مواداولیه بسته‌بندی‌ای استفاده می‌کنند که دارای Per-and Polyfluoroalkyl (PFAS) هستند باید به دنبال جایگزین‌های بهتری باشند که سلامت و ایمنی مصرف‌کنندگان و طبیعت را تامین کند.

 

احتمالا شما گزارش Friends of the Earth Europe را خوانده‌اید که مدعی است بسته‌بندی‌های پلاستیکی هیچ تاثیر مثبتی بر کاهش ضایعات غذایی ندارند. محتوای اصلی این گزارش بر این مبناست که هم ضایعات غذایی و هم بسته‌بندی‌های پلاستیکی در حال افزایش هستند بنابراین استفاده از بسته‌بندی‌های پلاستیکی تاثیر مثبتی بر کاهش ضایعات غذایی نداشته است.

یک ضرب‌المثل قدیمی انگلیسی هست که می‌گوید شاید بعضی وقت‌ها بتوانید هم کیک‌تان را نگه دارید و هم آن را بخورید! (مثل ضرب‌المثل فارسی ما که می‌گوید نمی‌شود هم خدا را خواست و هم خرما را) و به زودی امکان دارد قادر به این باشید که هم بسته‌بندی غذا را داشته باشید و هم بتوانید آن بسته‌بندی را بخورید!

این توصیه‌ها در سه دستورالعمل ابلاغ شده است

عده‌ای بر این باورند که بسته‌بندی و لیبل‌زنی آن علت 33درصد از خطاهای دارویی هستند. موسسه IOM در گزارش سال 2006 خود با نام «جلوگیری از خطاهای دارویی» به این نکته اشاره کرده است. برای به حداقل رساندن خطراتی که می‌تواند به چنین خطاهایی منجر شود، FDA نخستین سری راهنمای خود با عنوان «نکات ایمنی طراحی محصول برای کاهش خطرات دارویی» را منتشر کرد. راهنمای دوم به‌طور خاص بر لیبل‌های ظروف دارویی و لیبل‌های جعبه‌ها تمرکز دارد در حالی که سومین نمونه بر نام‌گذاری متمرکز خواهد بود.

 

پاشنه به پاشنه میلنیال‌ها، نسل Z هم شروع به وارد شدن به فضای کسب و کار کرده‌اند. این چیزی است که شما باید از این نیروی کار در حال ظهور انتظار داشته باشید. آماده باشید یا نه، نسل آینده کارکنان، نسل Z، آماده ورود به دنیای کار هستند. خواه‌ناخواه آن‌ها نیز همانند نسل میلنیال‌ها باعث ایجاد آشوب و به‌هم ‌ریختگی خواهند شد. چیزی که روشن است این است که آن‌ها انتظارات، دیدگاه‌ها و اولویت‌های متفاوتی از کار دارند که بسیاری از سازمان‌های موجود را به چالش خواهند کشید.

 

اگر می‌خواهید با تولیدات‌تان و استراتژی‌های بسته‌بندی، به حداکثر بهره‌وری دست پیدا کنید، تنها اعمال یک طرز تفکر تاکتیکی روزمره کافی نیست. این نگرش کوتاه‌مدت تنها به شما در انجام وظایف روزانه و رسیدگی به اهداف پروژه کمک خواهد کرد. اما به‌ویژه در سال ۲۰۱۸، برای دستیابی به موفقیت‌های سازمانی درازمدت و دستیابی به کارآیی‌هایی که تاثیر پایدار بر روی جمع کل درآمد شرکت و رشد دارند، باید رویکرد کنشگرایانه‌تری را اتخاذ نمود.

بسته بندی هایی که بچه‌ها می‌خواهند و بزرگسالان می‌خرند

  متوجه شده‌ام که خوراکی‌های پاکیزه و و غذاهای اسنک مناسب بچه‌ها، بیشتر و بیشتر بازار را غرق می‌کند، شخصا فکر می‌کنم این عالی است. به‌عنوان یک مادر پر مشغله، می‌دانم که بسیاری از والدین از داشتن این نوع غذاهای آماده در دسترس استقبال می‌کنند و البته بچه‌ها هم همینطور. من در مورد استراتژی‌های بسته‌بندی برای مصرف‌کنندگان بالغ زیاد می‌نویسم، اما درباره بچه‌ها چطور؟

تاثیر لیبل‌زنی زنجیره تامین بر کسب‌وکار و تجارت

 

بیش از ۸۰۰ کارشناس زنجیره تامین و فناوری اطلاعات از ۳۲ کشور، در چهارمین برآورد سالیانه "۵ گرایش برتر در لیبلینگ شرکت‌های اقتصادی، که توسط Loftware اجرا شد شرکت کردند. نتایج، پنج تغییر قابل توجه در تجارت را نشان می‌دهد که زنجیره تامین جهانی را تا حد بی‌سابقه‌ای تحت تاثیر قرار داده‌اند. به میزانی که روابط تجاری‌ها، جهانی‌تر و همبسته‌تر می‌شوند، زنجیره‌های تامین و راه‌حل‌های مورد استفاده در مدیریت آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. به همین دلیل است که شناسایی، درک و ارزیابی چگونگی تاثیر استراتژیک تجارت بر زنجیره تامین و رشد تجارت شرکت‌تان، یک امر مهم و حیاتی به حساب می‌آید.

در این نوشتار با Pietro Lironi، مدیر Assografici – موسسه ملی صنعت گرافیک و مقوای ایتالیا- بخشی که در پی ایجاد تغییرات مثبت در صنعت تولید کاغذ است، گفت‌وگویی داشته‌ایم. صنعت گرافیک کماکان به مبارزه ادامه خواهد داد حتی در شرایطی که هیچ کمبودی برای ایده‌های جذاب وجود ندارد.

هنر بسته بندی: شرکت ESKO همراه با شرکت‌های خواهرش Pantone، X-Rite و AVT به تازگی نتایج تحقیقی با نام «بسته‌بندی و خریداران دیجیتالی: تلاقی انتظارات در غذا و نوشیدنی» را منتشر کرده‌اند که نیازها و درخواست‌های خریداران بسته‌بندی غذا و نوشیدنی را پررنگ کرده است.

امروز محل فروش کالاهای مصرفی با انواع کالاها اشباع شده است و بسیاری از آن‌ها در دیگری ترکیب شده‌اند و به نوعی در دریای انتخاب مشتریان غرق می‌شوند. به همین علت برای تولیدکنندگان بسیار مهم است تا محصولاتشان را به گونه‌ای متفاوت از بقیه به نمایش بگذارند و بسیاری نیز به دنبال خلاقیت‌هایی هستند تا در دنیای بسته‌بندی بتواند محصولاتشان را بفروشد.

یکی از علت‌های ممنوعیت تبلیغات داروهای فروش با نسخه در تلویزیون، ایجاد نیاز مصنوعی در مصرف‌کنندگان است

 

موسسه دارویی امریکا (AMA) خبر از ممنوعیت تبلیغات تلویزیونی برای مصرف داروهای فروش با نسخه داد. میلیون‌ها بیننده برنامه  Superbowl، می‌نگرند که چگونه شخصیت مشهور برنامه، به راهکارهای عجیبی برای درمان قارچ ناخن اشاره می‌کند. این برنامه تبلیغی 2000 بار در تلویزیون پخش شده است. AMA که در حدود 200هزار پزشک را در هر ایالت تحت پوشش خود دارد می‌گوید که ازدیاد این تبلیغات، ایجاد نیاز برای خرید داروهای گرانقیمت را تشدید کرده است. در ادامه به 6 علتی که این موسسه به لزوم جلوگیری از تبلیغات تلویزیونی می‌پردازد اشاره می‌شود:

طراحی جدید بسته‌بندی رنگ مو با هدف انتقال پیام‌های جدید

بانوان از سال 1965 که رنگ موی Nice’s Easy به بازار آمد، به آن برای تغییر حال و هوای ظاهر خود اعتماد داشتند. به تازگی Coty، مالک برند، به این نتیجه رسید که وقت آن است تا محصول و بسته‌بندی آن نیز تغییراتی در ظاهر خود بدهند. Clairol تغییرات را آغاز کرد. تغییراتی که شامل بو، فرمول، نرم‌کنندگی و سایر جنبه‌ها می‌شد تا مزیت‌ها و جذابیت‌های بیشتری را برای مصرف‌کننده به ارمغان آورد. بنا به گفته‌های Angela Hall، مدیر هنری و طراحی شرکت، «منطقی بود که تغییرات درونی با طراحی مجدد بیرونی هماهنگ شود- بسته‌بندی.» بسته‌بندی باید نمایانگر و منعکس‌کننده تمام تغییرات بزرگی که برای Nice’n Easy اتفاق افتاده، می‌بود. به همین خاطر بلافاصله توسط مشتریان به‌عنوان محصولی جدید مورد شناسایی قرار گرفت.