بیستمین نمایشگاه بسته‌بندی ترکیه با نام Eurasia Packaging در تاریخ 18 تا 21 سپتامبر در شهر استانبول برگزار شد. رویدادی که می‌توان از آن به‌عنوان رویدادی برای قدرت‌نمایی پیشرفت صنعت و به‌ویژه صنعت بسته‌بندی این کشور یاد کرد. بنا به دعوت تویاپ، مجری برگزارکننده، در نمایشگاه حضور داشتم و در ادامه سعی خواهم کرد گزارشی تحلیلی و فنی از دیده‌های خود برای خوانندگان محترم ارایه کنم.

تغییر در تقاضا و اولویت مصرف‌کنندگان برای استفاده از محصولات سالم و با کیفیت منجر به ابداعات و تغییر مواد مختلف بسته‌بندی شده است. به دلیل نقش مهم بسته‌بندی نسبت به حفاظت محصول در برابر اثرات عوامل محیطی، این امر در صنایع غذایی اهمیت بسیاری دارد. ارتباط با مشتری به‌عنوان یک ابزار مناسب بازاریابی توسط بسته‌بندی تامین می‌شود. در ضمن امکان استفاده ساده‌تر و سریع‌تر را برای مصرف‌کننده فراهم می‌آورد و شامل محصولات در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف است. 

خیاط در کوزه افتاد ! وقتی یک مجموعه تولیدکننده انواع  بسته بندی ، سفارش طراحی بسته ای را برای خودش داشته باشد ، برای یک طراح حتی فکر کردن به این سفارش هم می تواند ترسناک باشد. جعبه سازی نیکو خدماتی را به مشتریانش اریه می دهد که شامل دایکات ، لمینت  ، جعبه چسبانی  و مشاوره بسته بندی است . این مجموعه برای شرکت در نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی سال 1389 نیاز به یک هدیه منحصر به فرد داشت که بتواند به خوبی تخصص و قدرت جعبه سازی نیکو را در تولید و ساخت انواع  بسته بندی بیان کند.

قدم دوم: پیشقدم شوید!

او چای دوست دارد، چای را چگونه می‌نوشد؟خریدار ما کیست؟چه کسی به کالا یا خدمت ما علاقه‌مند است؟بهای آن در برابر ارزش آن چقدر است؟چگونه باید آن را ارایه کنم؟

در قدم دوم باید لشکر را به حرکت بیاوریم

ما در قدم نخست انتخاب استراتژیک خود را کرده‌ایم. می‌خواهیم روی چه نقطه‌ای متمرکز شویم؟ حالا باید براساس درک واقعی از منابع دریابیم که به چه نوع بسته‌بندی نیاز داریم؟ به این معنا که برای شناسایی گروه هدف و اینکه کالای ما مناسب و مورد نیاز کیست، باید تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای انجام دهیم.

طی سال های متمادی، انواع خاصی از بسته بندی ها نقشی فراتر از تنها کاربرد را دارا بوده اند. بسته بندی برای حق خود ارزش قایل است و باید در معرض دید قراربگیرد چرا که خصوصیات برند را به نمایش می گذارد. بسته بندی، بدون در نظر گرفتنِ خود محصول، حایز اهمیت است. از آنجایی که بسته بندی، خود برند است می تواند نقش عمده ای در جایگاه سازی برند ایفا کند. توجه به چگونگی عرضه محصولات ( به دلیل احساس غرور مصرف کنندگان در خانه هایشان)  افزایش یافته است. برای  یک محصول این کافی نیست که درِ یک بطری با برچسبی که گویای فواید و اسانس آن است به خوبی بسته بندی شده باشد، بلکه باید از نظر زیبایی شناسی نیز به اندازه ی کافی رضایت مصرف کننده را جلب کند. 

نخستین مراسم سالانه اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده سال بسته‌ها با حضور اساتید گرافیست و طراح، طراحان بسته‌بندی و علاقه‌مندان در سالن استاد جلیل شهناز خانه ی هنرمندان ایران برگزار شد. در این آیین ابتدا دبیر مراسم ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: بسته‌ها نهالی است که با امید و آرزوهای فراوان در سال گذشته با کمترین امکانات ولی بهترین و شایسته‌ترین افراد کاشته شد و امروز شاهد به بار نشستن آن هستیم.

فرآیند تزریق قالب، شامل تزریق پلاستیک مذاب در فشار بالا به یک قالب است که این قالب دقیقا معکوس شکل محصول می‌باشد. از این فرآیند به‌طور گسترده‌ای برای تولید محصولات مختلفی از کوچکترین تا بزرگترین قطعات ماشین استفاده می‌شود. از متداول‌ترین ترموپلاستیک‌های مورد استفاده می‌توان به پلی‌استر ABS (آکریلونیتریل بوتادین استایرن)، نایلون، پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن و پلی‌وینیل کلراید اشاره کرد. 

سایتی که در آن پلاستیک مذاب به درون قاب تزریق می‌شود به عنوان نقطه تزریق یا دروازه شناخته می‌شود و جایگاه آن نکته‌ای مهم در حین مراحل طراحی درب است. این جایگاه حتی جریان ماده به درون قالب را همانند جلوه‌های زیبایی‌شناختی قطعه تولیدشده تحت تاثیر قرار می‌دهد. در بهترین حالت باید تا حد امکان به آرامی صورت گیرد و ممکن است این موضوع به پیچیدگی‌های قالب بیافزاید. اگرچه برای درب‌های ساده نیازی نیست اما طرح‌های بزرگ یا خیلی پیچیده ممکن است لزوما نیاز به چند نقطه تزریق داشته باشند تا جریان ماده درون قالب را تسهیل کنند.

... همین‌گونه است که زیبایی ای که ما در پرکاووس نر می‌بینیم، البته بدون شک این پر برای کاووس ماده جذابیت بیشتری دارد، نتیجه یک انتخاب ویژه و درونی است (همان‌گونه که در مقاله ذکر شد، ممکن است سرانجام برای برخی گونه‌ها مرگ‌آور باشد).قصد و نیت در سیستم متقارن اتفاقی توده‌ای از سکه وجود ندارد. اما اگر ما این سکه ها را برحسب اندازه و شکل تغییر دهیم و مدیریت کنیم، آنگاه عنصر نیت را به آن افزوده‌ایم و نوعی ردیف متقارن تولید کرده‌ایم. 

حفاظت از مواد غذايي از آغاز زمان توليد تا هنگام مصرف امر بسيار مهمي است. عواملي بسياري باعث از بين رفتن ارزش موادغذايي مي شوند که از مهمترين آنها مي‌توان به فساد ميکروبي، تغيير ساختار مولکولي، از دست دادن برخي خواص مهم مانند ويتامين و... اشاره کرد. ساده‌ترين روش براي محافظت از مواد غذايي، بسته‌بندي آن است. معمولا بسته‌بندی، از مواد غذايي در مقابل نفوذ عوامل خارجي و از خواص داخلي آن محافظت مي‌نمايد. 

امروزه، نگرانی مسوولان بهداشت عمومی، صنایع و مصرف‌کنندگان درباره کنترل مواد خوراکی، بسیاری از دولت‌ها را واداشته است تا به برنامه‌‌های ایمنی غذا، نگهداری و بسته‌بندی موادغذایی نگاهی نو بیندازند. بسته‌بندی بهداشتی مواد غذایی با خواص جدید، در ایجاد امنیت و حفاظت از مواد غذایی نقش بسیار مهمی را ایفا نموده و همچنین به‌عنوان یک اصل در تجارت و صادرات مواد غیرنفتی در اغلب کشورهای جهان مورد توجه خاصی قرار گرفته است. 

یک ضرب المثل خارجی است که می گوید: "همه تخم مرغ هایتان را در یک سبد نگذارید." اگر بخواهیم این ضرب المثل را در اقتصاد ایران بومی سازی کنیم باید بگوییم که تولید کنندگان ایرانی نباید فقط بازار ایران را برای فروش کالاهایشان در نظر بگیرند. داشتن گوشه چشم به بازارهای خارج و برنامه ریزی برای آن با وضعیت رکودی که فعلا در اقتصاد ایران حکمفرماست دیگر یک انتخاب نیست، ضرورت است.

مسابقات Pentawards از جمله معتبرترین مسابقات بسته بندی در جهان هستند. این دومین بخش از معرفی برندگان سال 2013 این رویداد است.

در طول چند سال اخیر، تعدادی از شرکت‌ها ماشین‌های چاپ دیجیتال جوهرافشان را طراحی و تولید کرده‌اند. اساسا مبنای کیفیت چاپ و بهره‌وری به دست آمده از نسل جدید این ماشین‌های چاپ دیجیتال، به وسیله نوع هدهای چاپی متصل به آنها اندازه‌گیری می‌شود؛ از جمله هدهای برتر در این روزهای چاپ لیبل می‌توان به Xaar 1001 و Kyocera KJ4 اشاره کرد.

تغییر جایگاه بازار ممکن است که به تقاضای بالایی برای محصول تبدیل شود و بالطبع فرصت‌های تجاری جدیدی را نیز پیش‌رو بگذارد و سرمایه‌گذاری بر فرصت‌های جدید را امکان‌پذیر کند و شما را از اینکه دنبال جریان‌های زود گذر بروید باز دارد.لذا نگاه کردن به دور اگر تخیلی و بی‌پایه باشد، تنها دردسر و هزینه به بار می‌آورد، اما اگر جایگاه روشنی را هدف بگیریم و واقع‌بینانه آن را کندوکاو کنیم، آن وقت است که می‌توانیم به این سوالات پاسخ دهیم...