هدف صنعت بسته‌بندی حفظ مواد غذایی به موثرترین شکل و با کمترین هزینه است به‌طوری‌که مصرف‌کننده و تولیدکننده بیشترین رضایت را داشته باشند و ماده غذایی ایمن مانده و مشکلات زیست‌محیطی نیز به حداقل برسد. تقاضا برای تولید محصولات غذایی تازه، ایمن و با حداقل فرآیند در حال حاضر ازجمله مهمترین چالش‌هایی است که امروزه صنعت بسته‌بندی موادغذایی با آن مواجه است.

سناتورهای آمریکایی (Dick Dwbin(D-IL و (Richard Blumenthal (D-CT قوانینی را معرفی کرده‌اند که به مصرف‌کنندگان امکان می‌دهد تا بتوانند مکمل‌های خوراکی ایمن از انواع دیگر آن‌ که امکان ایجاد عوارض جانبی یا تداخل دارویی دارند را تشخیص دهند.آخرین تحقیقات انجام شده توسط USA Today و Rock Center حاکی از این است که فقدان اطلاعات درخصوص مکمل‌های خوراکی در حالی که آزادانه بر روی قفسه فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند وجود دارد.

عمل بسته‌بندی در واقع جمع کردن و پیچیدن یک محصول در مواد محافظت‌کننده مناسب است. مواد بسته‌بندی در زمان‌های گذشته، مواد طبیعی ساده مانند برگ‌ها بودند و امروزه مواد صنعتی مانند کاغذ یا فیلم‌های سنتزی.پایه‌ای‌ترین علت بسته‌بندی گوشت، محافظت از آن در برابر عوامل موثر بر کیفیت گوشت شامل عوامل میکروبی و فیزیکی و شیمیایی است.

سالیان گذشته ما در بسیاری از آمارها رکورددار بوده‌ایم: جرایم مواد مخدر، آمار تصادفات جاده‌ای، نرخ تورم و بیکاری اما این یکی شاهکار است: مرگ کودکان بر اثر خوردن شوینده‌های شیمیایی.سروصدای این ماجرا از آن جا بلند شد که در یک هفته دو مورد مشابه از مسمومیت گوارشی و سوختگی سطحی ناشی از خوردن چاه بازکن معروف در بیمارستان مفید تهران گزارش شد.

این مقاله به نقل از موسسات Green Century Capital Management و As You Sow است. موسسه Green Century Capital Management موسسه‌ای مشاوره‌ای سرمایه‌گذاری متمرکز بر امور محیطی است که در سال 1991 با مشارکت سازمان حمایت از محیط‌زیست بنا شد. وظیفه این موسسه اعزام متخصصینی فعال و آگاه در ارتباط با ایجاد محیطی سالم و تمیز و تشویق شرکت‌هاي بزرگ به رفتار‌هاي سازگار با محیط‌زیست است. موسسه قرن سبز بر این باور است که با حمایت سهامداران شرکت‌های بزرگ از محیط‌زیست، مي‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت.

رقابت در بازارهای جهانی خمیر و کاغذ به چه صورت است؟ آیا در آینده رقابت در بازارهای جهانی کمتر می‌شود یا بیشتر؟ در واقع چگونه متوجه می‌شویم که بازار هر صنعتی رقابتی است یا نه؟ در پاسخ این سوالات بهتر است به بررسی این موضوع بپردازیم که بازار رقابتی به چه معناست. شرایط بازارهای بسیار رقابتی به این صورت است که تعداد زیادی از شرکت‌ها یک محصول مشابه و یکسان را تولید می‌کنند و برای صادرات و واردات نیز مانع خاصی وجود ندارد و یک شرکت خاص سهم بالایی از بازار را در اختیار ندارد تا بتواند بر قیمت بازار تاثیر معناداری داشته باشد.

فرآیند بسته‌بندی پایدار (Sustainable Packaging) ارتقا و استفاده از بسته‌بندی است که منجر به بهبود پایداری شود. این کار برای کاهش تاثیرات زیست‌محیطی و اثرات اکولوژیکی انجام می‌شود. همچنین بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها و مراقبت بیشتر از اکوسیستم‌های طبیعی همزمان با کاهش اثر گلخانه‌ای. فاکتورهای خاص در طراحی پایدار بسته‌بندی شامل این موارد می‌شود: استفاده از حداقل مواداولیه، بهبود لجستیک، بهبود مصرف انرژی، استفاده از مواداولیه بازیافت شده، بازیافت‌پذیری، قابلیت استفاده مجدد از بسته‌بندی، استفاده از منابع تجدیدپذیر در بسته‌بندی، استفاده از مواداولیه زیست تخریب‌پذیر، عدم استفاده از مواد سمی برای انسان، کاهش اثر بر لایه ازن، استفاده بهینه از منابع آب و... .

به‌منظور یکسان‌سازی و ایجاد رویه واحد درخصوص برنامه حمایتی گسترش بسته‌بندی در محصولات صنایع‌دستی، چند اقدام اجرایی در نظر گرفته شده است. موضوع تنوع، تکثر و پراکندگی تولیدات، امر برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی را براساس شاخص‌های صرفه‌های اقتصادی ضروری می‌نماید. به این ترتیب معاونت‌های صنایع‌دستی در کل کشور موظف به برنامه‌ریزی‌ها لازم و اختصاص اعتبارات مورد نیاز در این خصوص هستند.

میوه و سبزی‌های تازه پس از برداشت همچنان زنده هستند. آنها تا زمانی زنده مي‌مانند که فرآيند سوخت‌وسازشان به‌طور طبیعی ادامه یابد. فرآيند سوخت‌وساز در این محصولات مستلزم جذب اکسیژن (تنفس) است که موجب تجزیه کربوهیدرات‌ها به آب و دی‌اکسیدکربن مي‌شود. اگر میزان اکسیژن در دسترس محصول محدود باشد فرآيندهای متابولیکی به تولید الکل منجر مي‌شود.

برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و متنوع در تمامی کشورهای دنیا امری بسیار بدیهی و ضروری محسوب می‌شود. در کشور ما نیز برگزاری نمایشگاه‌ها با وجود داشتن سابقه طولانی، همواره با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده است به‌طوری‌که تحریم‌ها و تنگناهای اقتصادی توانسته تاثیر قابل توجهی را بر حضور شرکت‌ها و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی داشته باشد.

وضعیت صنایع بسته بندی خرما در استان بوشهر

خرما يكي از محصولات اساسي و استراتژيك ايران است كه در مناطق گرمسير  توليد مي شود. در مناطق جنوبي ايران ، خرما همواره به عنوان يكي از اركان اصلي تغذيه اين منطقه به حساب می آید. با توجه به ارزش غذايي بالايي كه اين محصول دارد، سالانه مقدار زيادي به صورت تازه خوري مصرف مي شود و مابقي نيز به صورت بسته بندي هاي سنتي، صنعتي و فرآوري شده به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه مي شود.

عمده مناطق توليد خرماي كشور استان هاي بوشهر، خوزستان، هرمزگان، كرمان، فارس و سيستان و بلوچستان است. بر اساس آمارهاي ارایه شده سالانه حدود يك ميليون تن خرما در كشور توليد كه از اين ميزان به صورت ميانگين حدود 100 هزار تن صادر مي شود و مابقي به مصرف داخلي مي رسد.

کشور ایران با داشتن قابلیت کشت و تولید انواع محصولات زراعی و باغی توانسته در سطح دنیا رتبه‌های جهانی را به خود اختصاص دهد بنابراین ضرورت برگزاری نمایشگاه خشکبار برای عرضه محصولات باغی به‌صورت فرآوری و خشک به شدت احساس می‌شد به همین دلیل برای نخستین‌بار نمایشگاه میوه‌های خشک اواخر آبان‌ماه برگزار می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر گفت‌وگویی را با مهندس آموخته برگزار‌کننده نمایشگاه مذکور انجام داده‌ایم.

بسته‌بندی مواد غذایی به‌ویژه مواد پروتئینی مانند انواع گوشت سفید و قرمز اهمیت فراوانی دارد زیرا به‌طور مستقیم با سلامتی مصرف‌کنندگان سروکار دارد. این مهم سالیان متمادی مسوولان و دست‌اندرکاران مربوطه را به فکر استفاده از بسته‌بندی مناسب و سالم واداشته است هر چند که هنوز هم عامه مردم بر حسب عادت به خرید گوشت به شکل لاشه راغب‌تر هستند. با این حال فرهنگ‌سازی استفاده از گوشت بسته‌بندی شده حتی به‌صورت آماده طبخ، نیاز به زمان و آموزش دارد. در این رابطه ماهنامه هنر بسته‌بندی مدت زمان طولانی را برای انجام مصاحبه با سازمان دامپزشکی کشور برای اطلاع‌رسانی از چگونگی عملکرد و پیشرفت مقوله بسته‌بندی انواع مواد پروتئین‌دار اختصاص داد تا بالاخره توانست با دکتر محسن مشکوه معاون بهداشت و پیشگیری سازمان، گفت‌وگویی داشته باشد

در سال 1357 همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، بسته شدن مرزها و نیاز مبرم واحدهای تولیدی موادغذایی به دستگاه‌های بسته‌بندی به این فکر افتادم که ماشین‌های بسته‌بندی گز، کلوچه و کیک را برای اولین‌بار در ایران بسازیم. یک دستگاه بسته‌بندی ایتالیایی را الگو قرار دادیم و شروع به ساخت کردیم در سال 1362 در نخستین نمایشگاه بین‌المللی تهران اولین دستگاه بسته‌بندی ساخت ایران معرفی شد که با استقبال بی‌نظیری از آن روبه‌رو شدیم.

گرایش ها و پیشرفت ها در صنعت بسته بندی به خصوص در دهه اخیر سرعتی باور نکردنی یافته است. دشوار است که بتوان گفت  این گرایش های تازه و نیازهای جدید بازار بوده اند که پیشرفت ها را موجب شده اند یا پیشرفت های به وجود آمده توانسته  نیازها و سلیقه های تازه و گوناگون را ارضا کند. نتیجه اما این شده که بسته بندی زیر چندین ذره بین قرار گرفته است. ذره بین هایی که نه تنها تعداد آنها در گذشته کم تر بود بلکه درشت نماییشان نیز کوچک تر می نمود.