به‌منظور یکسان‌سازی و ایجاد رویه واحد درخصوص برنامه حمایتی گسترش بسته‌بندی در محصولات صنایع‌دستی، چند اقدام اجرایی در نظر گرفته شده است. موضوع تنوع، تکثر و پراکندگی تولیدات، امر برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی را براساس شاخص‌های صرفه‌های اقتصادی ضروری می‌نماید. به این ترتیب معاونت‌های صنایع‌دستی در کل کشور موظف به برنامه‌ریزی‌ها لازم و اختصاص اعتبارات مورد نیاز در این خصوص هستند.

میوه و سبزی‌های تازه پس از برداشت همچنان زنده هستند. آنها تا زمانی زنده مي‌مانند که فرآيند سوخت‌وسازشان به‌طور طبیعی ادامه یابد. فرآيند سوخت‌وساز در این محصولات مستلزم جذب اکسیژن (تنفس) است که موجب تجزیه کربوهیدرات‌ها به آب و دی‌اکسیدکربن مي‌شود. اگر میزان اکسیژن در دسترس محصول محدود باشد فرآيندهای متابولیکی به تولید الکل منجر مي‌شود.

برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و متنوع در تمامی کشورهای دنیا امری بسیار بدیهی و ضروری محسوب می‌شود. در کشور ما نیز برگزاری نمایشگاه‌ها با وجود داشتن سابقه طولانی، همواره با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده است به‌طوری‌که تحریم‌ها و تنگناهای اقتصادی توانسته تاثیر قابل توجهی را بر حضور شرکت‌ها و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی داشته باشد.

وضعیت صنایع بسته بندی خرما در استان بوشهر

خرما يكي از محصولات اساسي و استراتژيك ايران است كه در مناطق گرمسير  توليد مي شود. در مناطق جنوبي ايران ، خرما همواره به عنوان يكي از اركان اصلي تغذيه اين منطقه به حساب می آید. با توجه به ارزش غذايي بالايي كه اين محصول دارد، سالانه مقدار زيادي به صورت تازه خوري مصرف مي شود و مابقي نيز به صورت بسته بندي هاي سنتي، صنعتي و فرآوري شده به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه مي شود.

عمده مناطق توليد خرماي كشور استان هاي بوشهر، خوزستان، هرمزگان، كرمان، فارس و سيستان و بلوچستان است. بر اساس آمارهاي ارایه شده سالانه حدود يك ميليون تن خرما در كشور توليد كه از اين ميزان به صورت ميانگين حدود 100 هزار تن صادر مي شود و مابقي به مصرف داخلي مي رسد.

کشور ایران با داشتن قابلیت کشت و تولید انواع محصولات زراعی و باغی توانسته در سطح دنیا رتبه‌های جهانی را به خود اختصاص دهد بنابراین ضرورت برگزاری نمایشگاه خشکبار برای عرضه محصولات باغی به‌صورت فرآوری و خشک به شدت احساس می‌شد به همین دلیل برای نخستین‌بار نمایشگاه میوه‌های خشک اواخر آبان‌ماه برگزار می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر گفت‌وگویی را با مهندس آموخته برگزار‌کننده نمایشگاه مذکور انجام داده‌ایم.

بسته‌بندی مواد غذایی به‌ویژه مواد پروتئینی مانند انواع گوشت سفید و قرمز اهمیت فراوانی دارد زیرا به‌طور مستقیم با سلامتی مصرف‌کنندگان سروکار دارد. این مهم سالیان متمادی مسوولان و دست‌اندرکاران مربوطه را به فکر استفاده از بسته‌بندی مناسب و سالم واداشته است هر چند که هنوز هم عامه مردم بر حسب عادت به خرید گوشت به شکل لاشه راغب‌تر هستند. با این حال فرهنگ‌سازی استفاده از گوشت بسته‌بندی شده حتی به‌صورت آماده طبخ، نیاز به زمان و آموزش دارد. در این رابطه ماهنامه هنر بسته‌بندی مدت زمان طولانی را برای انجام مصاحبه با سازمان دامپزشکی کشور برای اطلاع‌رسانی از چگونگی عملکرد و پیشرفت مقوله بسته‌بندی انواع مواد پروتئین‌دار اختصاص داد تا بالاخره توانست با دکتر محسن مشکوه معاون بهداشت و پیشگیری سازمان، گفت‌وگویی داشته باشد

در سال 1357 همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، بسته شدن مرزها و نیاز مبرم واحدهای تولیدی موادغذایی به دستگاه‌های بسته‌بندی به این فکر افتادم که ماشین‌های بسته‌بندی گز، کلوچه و کیک را برای اولین‌بار در ایران بسازیم. یک دستگاه بسته‌بندی ایتالیایی را الگو قرار دادیم و شروع به ساخت کردیم در سال 1362 در نخستین نمایشگاه بین‌المللی تهران اولین دستگاه بسته‌بندی ساخت ایران معرفی شد که با استقبال بی‌نظیری از آن روبه‌رو شدیم.

گرایش ها و پیشرفت ها در صنعت بسته بندی به خصوص در دهه اخیر سرعتی باور نکردنی یافته است. دشوار است که بتوان گفت  این گرایش های تازه و نیازهای جدید بازار بوده اند که پیشرفت ها را موجب شده اند یا پیشرفت های به وجود آمده توانسته  نیازها و سلیقه های تازه و گوناگون را ارضا کند. نتیجه اما این شده که بسته بندی زیر چندین ذره بین قرار گرفته است. ذره بین هایی که نه تنها تعداد آنها در گذشته کم تر بود بلکه درشت نماییشان نیز کوچک تر می نمود.

مشتری‌ای که برای برند شهادت می‌دهد بهترین دوست و حامی برند شماست. طبق تحقیقات مجله Harvard Business Review، این دسته از مشتریان 13درصد بیش از حد متوسط خریداران دیگربرای کالا وقت صرف کرده و به اندازه 45درصد میزان وجهی که صرف می‌کنند را هم تبلیع می‌کنند یعنی در عمل آن را به عرضه‌کننده بازمی گردانند، زیرا افزایش این گروه از مشتریان به اصطلاح تاثیرگذار روی برند، باعث شده شرکت‌ها تا حدی متقاعد شوند که وجود این دسته از مشترین باعث افزایش توان فعالیت‌های بازاریابی آنان می شود

در شماره قبل به روش‌های آماده‌سازی محصولات آماده خوردن پرداختیم، در ادامه به روش بسته‌بندی و ضدعفونی این محصولات خواهیم پرداخت. محصولات آماده خوردن به دلیل این‌که دیگر شرایط طبیعی خود را ندارند باید الزاما بسته‌بندی شده و در دمای پایین نگهداری شوند تا قابل عرضه به بازار باشند. روش بسته‌بندی رایج این محصولات بسته‌بندی با اتمسفر تعدیل یافته است.

مسابقه بسته‌بندی آلمان را شاید بتوان با اعتبارترین مسابقه بسته‌بندی در اروپا دانست. سالی یک بار بهترین و خلاقانه‌ترین گزینه‌ها از سرتاسر کشور جمع‌آوری می‌شوند.با پشتیبانی وزارت فدرال اقتصاد و فناوری، پنل هیات داوران مستقل متشکل از کارشناسانی از صنعت، تحقیقات، آموزش و رسانه های تجاری تشکیل می‌شوند و برندگان را در 5 بخش انتخاب می‌کنند. علاوه بر این جایزه استعداد جوان نیز در صورت شایستگی در هر بخش اهدا می‌شود.

محصول ارتقایافته در بخش گازربایی وکیومی برای آبمیوه و سایر نوشیدنی‌ها، توانسته خود را به خوبی در بازار تثبیت کند و مصرف‌کنندگان خود را نسبت به داشتن تولید بدون دردسر، آرام و قابل اطمینان و نیز پرکنی نوشیدنی باکیفیت بالا مطمئن کند. در حین دوره کنترل تولید و برنامه‌ریزی سیستم جدید، نتایج جالبی به دست آمد که به‌عنوان بخشی از مقاله زیر ارایه می‌شود.

این حقیقت است که بر روی کاغذ، بسیاری چیزها عالی به نظر می‌رسند. با این وجود در پایان، طراحی بطری باید در 3 وجه راضی‌کننده به چشم آید.واقعی‌سازی تصویر و داشتن تصاویر سه‌بعدی زنده به شما نخستین تاثیر کلی اینکه بطری بعدا به چه شکل به نظر خواهد آمد را می‌دهد. تجسم‌های گوناگونی از طراحی، رنگ و متغیرهای تزیین به شما کاربردهای ممکن و قابل اجرا از نگرشتان را به شما نشان می‌دهد.

در سال‌های اخیر بین کالاهای مصرفی آرایشی و بهداشتی و عطر، محصولات آرایشی با رشد ثابت در بخش پوستی آرایشی، رشد سریعی داشته و فروش بسته‌بندی آرایشی تقریبا 6/13 میلیارد دلار در سال 2004 برآورد شده که بیانگر رشد 10درصدی در سال 2003 است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2009 با رشد نرخ سالانه 4/6درصد به 5/18میلیارد دلار برسد. بسته‌بندی پلاستیکی حدود دو سوم فروش بسته‌بندی آرایشی بهداشتی را به خود اختصاص می‌دهد و بقیه را که حدود 15درصد است بسته‌بندی فلزی و شیشه‌ای شامل می‌شود.

از بسته‌بندی مواد غذایی انتظارات زیادی می‌رود؛ شاید بیشتر از بسته‌بندی سایر محصولات غیرخوراکی. این انتظارات را می‌توان به‌صورت کلی به دو دسته عمومی یا ضروری و اختصاصی تقسیم کرد. ویژگی‌های عمومی یا ضروری همان نکات ایمنی و بهداشتی عمومی هستند که تحت کنترل متخصصین تولید و نظارت سازمان‌های استاندارد و بهداشت است. اما ویژگی‌ها اختصاصی‌اند که تفاوت ایجاد می‌کنند؛ حتی بین دو محصول با کیفیت تولید مشابه!