...مثال‌های داده شده همگی برای پررنگ کردن نیاز به توجه نسبت به دو موضوع مهم است: بسته‌بندی چگونه و توسط چه کسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این موضوع در هنگام طراحی درب‌های مناسب و راحت برای بسته‌بندی باید مورد توجه قرار گیرد. شرایط منطقی مصرف باید لحاظ شود به‌عنوان مثال اینکه بسته چگونه باید در حمام و در میان دستان خیس باز شود؟ چنانچه محصول شامپو یا ژل حمام باشد، درب باید بدون نیاز به خواندن دستورالعمل‌ها، به سادگی باز شود.

نگرانی و عدم اطمینان عامه مردم از کیفیت منابع آب زیرزمینی و شبکه توزیع شهری، بسیاری از آنان را به استفاده از آب بسته‌بندی ترغیب کرده است. مصرف آب بسته‌بندی در برخی از کشورهای دنیا جزء اولویت‌های مهم به‌شمار می‌رود که این امر حاکی از اهمیت موضوع استفاده بهینه از آب زیرزمینی برای مدیریت منابع آب، صرفه‌جویی در هزینه و انرژی، از طریق جایگزین کردن روش‌های قدیمی و سنتی تامین و توزیع آب شرب با آب بسته‌بندی شده است.پیمان فروهر، دبیر انجمن آب‌های آشامیدنی و معدنی ازجمله مدیرانی است که علاوه بر انجام تحقیقات و پژوهش‌های علمی و کسب تجارب در این زمینه، توانسته ارتباط خوبی و غیرقابل انکاری با اصحاب رسانه و خبرنگاران ایجاد کند و در امر اطلاع‌رسانی بسته‌بندی آب و مسایل و مشکلات مربوط به آن، از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. در ادامه متن گفت‌وگو با او را می‌خوانید.

سيستم رديابي چشم طراحي شده است تا درجه شناخت و جذب خريدار را نسبت به بسته نشان دهد و به توليدكنندگان براي يافتن بازار بهتر براي كالاهايشان كمك كند.معرفي بسته‌بندي‌هاي آماده فروش (RRP) منجر به فكر دوباره درخصوص نمايش نام‌هاي تجاري و محصولات آماده فروش شد. براي بررسي و ارتقا RRP صاحبان نام تجاري نياز داشتند تا دريابند كه بسته‌بندي و نمايش محصول آنها در قفسه فروشگاه بر لحظه تصميم‌گيري خريد تاثير مي‌گذارد. فناوري رديابي چشم اين امكان را فراهم كرده است.

پروفسور Alan Maryon-Davis از كالج سلطنتي لندن، نخستين بار در سال 1983 سخنراني را درخصوص ليبل‌هاي بسته‌بندي ايراد كرد كه اكنون در انگلستان به يك واقعيت تبديل شده است. بر پايه گفته‌هاي دولت انگلستان، بيش از 60 درصد از غذايي كه در اين كشور فروخته مي‌شود به زودي با ليبل‌هايي تزيين خواهد شد كه لوزوي‌شكل هستند و از رنگ‌هاي چرا‌غ‌هاي راهنمايي براي هشدار در مورد چربي، نمك، چربي‌هاي اشباع و شكر موجود در محصول استفاده مي‌كنند.

رنگ: اثرگذارترین عنصر جاذب بسته‌بندی از نظر بصری و در دید اول رنگ آن است. رنگ باید در بسته‌بندی صنایع‌دستی در عین جذاب و زیبا بودن با هویت محصول فرهنگی داخل آن تناسب داشته و رنگ نوشته‌ها و دیگر عناصر باید در رنگ حاکم بسته خود را نشان دهد. توجه به رنگ مورد پسند فرهنگ کشورهای مقصد صادرات صنایع‌دستی حایز اهمیت است.

مواد بسته‌بندی‌ محافظ فيزيکي محصول بوده و با ايجاد شرايط فيزيکوشيميايي مناسب منجر به افزايش زمان ماندگاري مواد غذايي می‌شود. بسته‌بندی‌‌های تهيه شده از پليمرهاي زيستي می‌توانند سدي در برابر رطوبت، بخار آب، گازها و مواد محلول باشند و نيز وسيله‌اي مناسب براي افزودن طيف گسترده‌اي از افزودني‌ها مانند ترکيبات ضدقارچي، آنتی‌اکسیدان‌ها، ضدميکروب‌ها، رنگ‌ها و ساير ترکيبات غذايي. مزيت اصلي آنها نسبت به مواد پليمری مصنوعي زيست تخریب‌پذیر بودن آنهاست.

چسب‌های پروتئینی زیست تخریب‌پذیر تهیه شده از مواد خام قابل تجدید، کاربردهای بالقوه‌ای در بسته‌بندی دارند. مواد بسته‌بندی به‌طور کلی شامل تنها مقدار کمی چسب هستند، اما می‌توانند اثر قابل توجهی در بسته‌بندی داشته باشد. آلودگی‌های موجود در کاغذ‌های بازیافتی می‌تواند باعث سوراخ شدن، مشکلات چاپ و یا خراب کردن زیبایی کاغذ‌ها شوند. همچنین این رزین‌های مصنوعی اغلب باعث ایجاد مشکلات زیست‌محیطی می‌شوند.

پیشرفت و سرعت تغییرات در دهه های گذشته در همه زمینه های فرهنگی و فناوری موضوعی کاملا ملموس برای همه ماست. از مهمترین ابزار در گسترش و اشاعه این تغییرات را به جرات می توان رسانه نامید. حتی این تحولات خود رسانه را نیز شامل شده است . نگاهی به تعداد، نقش آفرینی و نفوذ رسانه ها  در دهه های گذشته به خصوص از ابتدای دهه 70 میلادی نکته ای را آشکار می کند و آن اینکه این ابزار گوناگون اطلاع رسانی در ایجاد و انتقال تحولات، خود را نیز در گیر کرده و به روز رسانی نموده است.

 فصل‌ها از پی هم می‌آیند. تعطیلات و سایر وقایع خاص صاحبان نام‌های تجاری را وادار و تشویق به انجام کارهایی خلاقانه در کنار روند معمول تولید خود می‌کنند. البته این یک فرصت برای داشتن فروشی عالی نیز هست. نماد‌هایی همچون Coke و Starbucks دهه‌هاست که برای کمک به شادی مردم در تعطیلات دست به کار شده‌‌اند و خود را در آن شریک کرده‌اند. شما هم می‌توانید.در ادامه به چند مورد از بهترین نمونه‌های آماده شده برای تعطیلات است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان از روش‌های قدیمی فاصله گرفت و وجه دیگری از نام تجاری را به نمایش گذاشت.

محصولات آماده خوردن در سال‌های اخیر به‌دلیل تغییر در سبک زندگی، سهولت مصرف و ارزش غذایی بالا محبوبیت زیادی در جوامع مدرن پیدا کرده‌اند. در این مبحث بر آن شدم تا روش تولید و عرضه محصولات آماده خوردن را معرفی کنم. روش‌هایی که ضمن افزایش عمر این نوع محصولات، ضامن حفظ کیفیت، ارزش غذایی و رضایت مصرف‌کنندگان نیز شده‌اند.

یک صدا در کنسرت رسانه‌ها غایب بود: صدای بسته‌بندی. در واقعیت ما همیشه بسته‌بندی را به‌عنوان ابزار قدرتمند بازاریابی و نیز رسانه‌ای معتبر در جایگاه خود به حساب آورده‌ایم. اگر چه حقایقی برای تاکید بر این نکته وجود نداشت.به همین خاطر ProCarton سفارش انجام یک تحقیق  را داد. ما می‌خواستیم بدانیم که کجا ایستاده‌ایم. نتایج روشن بود: بسته‌بندی متعلق به برنامه‌های بازاریابی بود، همچنین در بودجه‌بندی‌های بازاریابی به‌عنوان یک رسانه. شاید نه به اندازه بسیاری از آنها اما یکی از موثرترین‌ها بود. نکته دیگر اینکه از بین تمام مواد اولیه بسته‌بندی، جعبه‌های مقوایی بیشترین رای را داشتند.

بسته‌بندی نقش مهمی در فرآیند‌های غذایی و زنجیره توزیع آن دارد و باید بتواند تمام نیازهای مشتری را پوشش دهد. از این‌رو تمایل به استفاده از بسته‌بندی‌های فعال در محصولات غذایی پیشرفت چشمگیری داشته است. بسته‌بندی ضدمیکروبی یکی از پرکاربردترین موارد بسته‌بندی فعال است. در این مقاله به بررسی بسته‌بندی ضدمیکروبی، عملکرد و نحوه کاربرد آن در صنعت مواد غذایی پرداخته می‌شود.

براساس اهداف این گزارش، بسته‌بندی‌های دیگر شامل جعبه‌های چوبی، پالت‌ها، کنف و ساک‌های پارچه‌ای و دیگر محصولات بسته‌بندی می‌شود. مواد بسته‌بندی در حال حاضر در بازارهای آسیایی به سرعت جایگزین شده اگرچه استفاده از چوب و سایر مواد بسته‌بندی در بازارهای غربی تقریبا ثابت مانده است.

در بسته‌بندی مواد غذایی آماده مصرف، راحتی، اطمینان، تازگی و طعم خوب انتظارات مصرف‌کنندگان از محصولات شماست. برای برآورده کردن این انتظارها باید روی بسته‌بندی مشتری‌پسند و تکنیک‌های برتر بسته‌بندی تمرکز کنید. یک بسته‌بندی مشتری‌پسند و محتویات آن در درجه اول باید جذاب به نظر بیاید. این امر می‌تواند با استفاده از فیلم‌های سوپر پروپیلن تامین شود. علاوه بر این بسته‌بندی باید به نرمی و راحتی باز شود بدون باقی ماندن تکه‌های فیلم بر روی محل باز شدن و یا بدتر از آن افتادن تکه‌های فیلم درون ماده غذایی.

مطمئن شوید که درب به شکل استاندارد تولید شده است. این موضوع باید به عنوان یکی از موضوعات اصلی در تضمین کیفیت در نظر گرفته شود اما طراح نیز باید به خوبی توجیه شده باشد تا این موضوع را در هنگام طراحی «حلقه شکننده» یا درب‌های مشابه مورد توجه قرار دهد.قوطی‌های کنسروی که نمونه بسیار خوبی برای داشتن بسته‌بندی با طول عمر طولانی هستند و در خود ویژگی «شاهد دستکاری شدن» را همراه دارند نیز می‌توانند حوادث ناشی از بسته‌بندی را موجب شوند.