صنعت بسته‌بندی کشور مدت زمان طولانی است که از نبود متولی برای مساعدت و حمایت‌های مالی و معنوی رنج می‌برد به‌طوری‌که صنعتگران و ماشین‌سازان صنف بسته‌بندی هیچ مکان و مرجع خاصی برای انتقال مشکلات و کمبودها و جلب حمایت ندارند. جالب اینجاست برای تشکیل انجمن، اتحادیه و یا کارگروه، بارها و بارها اقدام شده است ولی هر دفعه به دلایلی به سرانجام نرسیده است.

یکی از مشکلات مهم بر سر راه محصولات صادراتی کشورمان در سال‌های اخیر عدم برخورداری از بسته‌بندی مناسب در بازارهای داخلی وجهانی بوده است. این موضوع اگرچه در بسیاری ازمحصولات صادراتی مانند پسته، زعفران و غیره به علت تقاضاهای بازارهای مقصد و مسایل بهداشتی این اقلام شکل مناسب‌تری نسبت به گذشته به خود گرفته است ولی در محصولات صنایع‌دستی که نمونه آشکار میراث فرهنگی این مرزو بوم به‌شمار می‌آیند هنوز بسته‌بندی مقوله‌ای است غریب که همتی جمعی را می‌طلبد تا بتوان جامه‌ای نو در خور شأن این هنرهای به یادگار مانده از نیاکانمان بر تن آنها پوشاند.

هشتمین سمپوزیوم سالانه بیو پلیمرها درروزهای 11 و12 ژوئن 2013، در موزه فیلد شیکاگو برگزار شد. در این سمپوزیوم شرکت‌کنندگان شاهد سخنرانی بیش از 60 تن از پیشکسوتان بیوپلاستیک بودند.برای برگزاری این سمپوزیوم شرکت‌های Nature Works، Metabolix، Virent،First Green Parterres، Green Dot Holdings و National Restaurant Association از کشورهای مختلف مشارکت داشتند.

در چند سال اخیر، یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های صاحبان برندهای برجسته، کارخانجات تولید‌کننده مواد بسته‌بندی و مسوولان مدیریت شهری مربوط به رشد بی‌رویه زباله‌های شهری، بطری، ظروف و کیسه‌های پلاستیکی و... بوده است. با این وجود نتایج تحقیقات نشان‌دهنده افزایش علاقه مصرف‌کنندگان به بازیافت بسته‌بندی‌های پلاستیکی است و شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در حال تلاش برای اشاعه این مسئله‌اند که زندگی یک بسته‌بندی پلاستیکی با مصرف محصول داخل آن به پایان نمی‌رسد.

استفاده از موادی با استحکام و کیفیت بالا برای به کارگیری در صنعت بسته‌بندی هدفی نهایی است. امروزه محققین و صنعتگران در سراسر دنیا به‌دنبال کشف موادی سازگار با محیط‌زیست(مانند رزین‌ها) هستند، به گونه‌ای که این مواد کمترین تاثیر را بر محیط‌زیست و اکوسیستم‌های طبیعی داشته و نیز از لحاظ هزینه‌های تامین مواد اولیه و تولید، به صرفه و مشابه با پلیمرهای پلاستیکی و سنتزی مشتق شده از فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی باشند.

خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. یک ضرب‌المثل مدیریتی می‌گوید کارکنان خوشحال کارکنان بهره‌ور هستند. «کارکنان راضی» هستند که برای شما مشتری می‌آورند و مشتریانتان را خوشحال نگه می‌دارند. این کارکنان از روی خط تولید تا واحد فروش و مرکز خدمات پس از فروش شرکتتان همه و همه بر ذهن مشتری‌های شما تاثیر می‌گذارند.

قاره آفریقا، اهمیت بسیار زیادی برای شرکت‌های بین‌المللی دارد، چراکه بکر بودن این منطقه، تنوع فرهنگی و تراکم جمعیتی، بازار مصرف قوی و پتانسیل جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، آفریقا را به‌عنوان جذاب‌ترین بازار شرکت‌های بین‌المللی معرفی نموده و حتی دولت‌ها نیز از روابط سیاسی بالای خود، برای نفوذ هر چه بیشتر شرکت‌های کشور متبوع خود در این منطقه استفاده می‌کنند.

Berkshire Labels موفقیت بزرگی در ثبت‌نام تجاری JuiceBurst به مالکیت Purity Soft Drinks داشته است که Juice Burst را تبدیل به «نخستین نام تجاری محاوره‌ای دیجیتال در بخش نوشیدنی‌های غیرالکلی» در جهان کرد.

حال این روزهای اقتصاد ایران خوب نیست. اصلا هم خوب نیست. اما حال مطبوعات از آن نیز بدتر است. در پی آن نبودم که راجع به حال این روزهای مطبوعات ایران به خصوص نشریات تخصصی‌اش، مطلبی در حد سرمقاله بنویسم اما فشار بی‌‌امان و بی‌منطق گرانی و کمبود کاغذ، کاهش منابع مالی به شکل آگهی به خاطر در تنگنا قرار داشتن آگهی‌دهندگان، کم مهری برخی فعالان اقتصادی حاضر در بخش بسته‌بندی ایران و نبود حمایت کافی از مسوولین امر به خصوص در وزارت ارشاد مرا به این ناگزیر وادار کرد.

برند را می­توان به صورت یک نام، نشانه، نماد و یا ترکیبی از این­ها دانست که برای شناسایی کالاها و خدمات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان و هم­چنین برای متمایز کردن آن­ها از دیگر کسانی که به عنوان رقیب شناخته می ­شوند به­ کار می­ رود. یکی ازجنبه ­های عمده در مبحث برند و وفاداری به آن، معیارِ «قیاس برند» است.

زمانی که از میان قفسه های فروشگاه مواد غذایی می گذریم رنگ های متنوع در بسته بندی مواد غذایی به چشم می خورند. اما چرا تولید کننده ها و طراحان این بسته بندی ها از برخی رنگ ها بیشتر و از برخی کمتر استفاده می کنند؟فاکتور های متفاوتی در انتخاب و به کار بردن رنگ در بسته بندی مواد غذایی تاثیر گذار هستند.

صنایع دستی ایران با داشتن بیش از 250 رشته در 14 گروه از نظر تنوع حایز رتبه اول در دنیاست.این نمونه های عینی  یادبود های فرهنگی که حاصل توامان ذوق و رنج مردان و زنانی است به طول تاریخ در روزگار اکنون ، در مرحله عرضه چشم انتظار حداقلی به نام بسته بندی است تا روند این افتخارآفرینی در میدان رقابت امروزی تداوم یابد.

مهمترین مشکلی که کیفیت انار آمادۀ مصرف را ـ همانند سایر محصولات آمادۀ مصرف ـ تحت تأثیر قرار می دهد رشد میکروبی، قهوه ای شدن آنزیمی در اثر اکسیداسیون ترکیبات فنلی و کاهش ارزش تغذیه ای آن است. در سال های اخیر به دلیل آگاهی مصرف کنندگان از خطرات کاربرد مواد نگه دارنده برای افزایش عمر پس از برداشت محصولات آمادۀ مصرف، استفاده از روش های موثر و بی ضرر برای حفظ کیفیت محصولات و جلوگیری از آلودگی های میکروبی ضروری به نظر می رسد

خواندن جملاتی از این ‌دست که «بسته‌بندی خرمای فله ایران می‌تواند قیمت آن را تا ۱۰ برابر در بازارهای جهانی افزایش دهد» از مسوولین مربوطه در خبرگزاری‌های مختلف و اشاره مستقیم به این نکته که تقریبا تمامی مشکلات خرما و صادرات آن به خاطر بسته‌بندی نامناسب است، ما را بر آن داشت تا نشستی تخصصی با حضور فعالانی از تمامی بخش‌های مرتبط  با خرما شامل تولید، طراحی و بسته‌بندی برگزار کنیم.

وجود مشكلات و معضلات اقتصادي به ويژه براي توليدكنندگان به دليل وجود تحريم‌ها و سوء‌مديريت بركسي پوشيده نيست. نبود مواد اوليه و گراني آن، نوسان قيمت ارز، تامين مواد اوليه پتروشيمي از واسطه‌ها و دلالان به خاطر سهميه نداشتن در بورس، بسياري از واحدهاي توليدي را نگران و نااميد كرده است. از اين رو براي اطلاع از عوامل ايجاد معضلات و نابساماني‌هاي موجود با آقاي مهندس محمد زيار رييس دفتر توسعه صنايع پايين دستي پتروشيمي گفت وگويي انجام داده‌ايم.