یک صدا در کنسرت رسانه‌ها غایب بود: صدای بسته‌بندی. در واقعیت ما همیشه بسته‌بندی را به‌عنوان ابزار قدرتمند بازاریابی و نیز رسانه‌ای معتبر در جایگاه خود به حساب آورده‌ایم. اگر چه حقایقی برای تاکید بر این نکته وجود نداشت.به همین خاطر ProCarton سفارش انجام یک تحقیق  را داد. ما می‌خواستیم بدانیم که کجا ایستاده‌ایم. نتایج روشن بود: بسته‌بندی متعلق به برنامه‌های بازاریابی بود، همچنین در بودجه‌بندی‌های بازاریابی به‌عنوان یک رسانه. شاید نه به اندازه بسیاری از آنها اما یکی از موثرترین‌ها بود. نکته دیگر اینکه از بین تمام مواد اولیه بسته‌بندی، جعبه‌های مقوایی بیشترین رای را داشتند.

بسته‌بندی نقش مهمی در فرآیند‌های غذایی و زنجیره توزیع آن دارد و باید بتواند تمام نیازهای مشتری را پوشش دهد. از این‌رو تمایل به استفاده از بسته‌بندی‌های فعال در محصولات غذایی پیشرفت چشمگیری داشته است. بسته‌بندی ضدمیکروبی یکی از پرکاربردترین موارد بسته‌بندی فعال است. در این مقاله به بررسی بسته‌بندی ضدمیکروبی، عملکرد و نحوه کاربرد آن در صنعت مواد غذایی پرداخته می‌شود.

براساس اهداف این گزارش، بسته‌بندی‌های دیگر شامل جعبه‌های چوبی، پالت‌ها، کنف و ساک‌های پارچه‌ای و دیگر محصولات بسته‌بندی می‌شود. مواد بسته‌بندی در حال حاضر در بازارهای آسیایی به سرعت جایگزین شده اگرچه استفاده از چوب و سایر مواد بسته‌بندی در بازارهای غربی تقریبا ثابت مانده است.

در بسته‌بندی مواد غذایی آماده مصرف، راحتی، اطمینان، تازگی و طعم خوب انتظارات مصرف‌کنندگان از محصولات شماست. برای برآورده کردن این انتظارها باید روی بسته‌بندی مشتری‌پسند و تکنیک‌های برتر بسته‌بندی تمرکز کنید. یک بسته‌بندی مشتری‌پسند و محتویات آن در درجه اول باید جذاب به نظر بیاید. این امر می‌تواند با استفاده از فیلم‌های سوپر پروپیلن تامین شود. علاوه بر این بسته‌بندی باید به نرمی و راحتی باز شود بدون باقی ماندن تکه‌های فیلم بر روی محل باز شدن و یا بدتر از آن افتادن تکه‌های فیلم درون ماده غذایی.

مطمئن شوید که درب به شکل استاندارد تولید شده است. این موضوع باید به عنوان یکی از موضوعات اصلی در تضمین کیفیت در نظر گرفته شود اما طراح نیز باید به خوبی توجیه شده باشد تا این موضوع را در هنگام طراحی «حلقه شکننده» یا درب‌های مشابه مورد توجه قرار دهد.قوطی‌های کنسروی که نمونه بسیار خوبی برای داشتن بسته‌بندی با طول عمر طولانی هستند و در خود ویژگی «شاهد دستکاری شدن» را همراه دارند نیز می‌توانند حوادث ناشی از بسته‌بندی را موجب شوند.

نشریه Packaging Digest گفت‌وگویی را با Scott fuller مدیر یکی از شرکت‌های مطرح در تولید پاکت‌های ایستاده انجام داده است. Fuller در این مصاحبه به آخرین پیشرفت و گرایش‌ها در این بخش اشاره کرده است.

خرما در سطح بین‌المللی، یک محصول راهبردی برای بسیاری از کشورهای اصلی تولید‌کننده این محصول است. با بررسی‌های به عمل آمده از طریق فائو، این کشورها رقابت بسیار فشرده و سختی را با یکدیگر برای حضور بیشتر در بازارهای جهانی دارند. در این کشورها مهم‌ترین محور این رقابت‌ها، بهره مندی از فناوری فرآوری و بسته‌بندی خرماست. امروزه هنر بسته‌بندی به‌عنوان یک صنعت تاثیرگذار دیده می‌شود و در اکثر کشورهای دنیا به‌خصوص کشورهای صنعتی، توجه خاصی به این صنعت می‌شود. هدف اصلی در بسته‌بندی خرما این است که در فاصله زمانی انبارداری، حمل‌ونقل و توزیع تا رسیدن به دست مصرف‌کننده، مشخصات مهم خرما حفظ شده و از صدمات و خطرات احتمالی جلوگیری شود.

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به‌منظور پاسخگویی به تقاضای روزافزون برای توسعه علوم و فناوری و جذب و پرورش استعدادهای گوناگون علمی و صنعتی، در سال 59 پس از تصویب شورای انقلاب اسلامی تاسیس شد. این سازمان حمایت از نوآوری، ترویج کارآفرینی، تحقیقات و توسعه فناوری را سرلوحه فعالیت خود قرار داده  به طوری‌که در زمینه تاسیس 7 پژوهشکده گام‌های بلندی برداشته است و توانسته مبحث بسته‌بندی را به‌طور فعال و جدی پیگیری کند.

پلیمرهای اکریلیک برای چسب‌های حساس به فشار (PSA) از زمان‌های گذشته توسط محققان شناخته شده‌اند. پلی‌اکریلات‌ها با یک ترکیب مونومر خاصی می‌تواند به‌عنوان PSA بدون ترکیب اضافی و یا فرمولاسیون خاصی استفاده شوند. خواص استفاده از چسب‌های پلی‌اکریلاتی به‌طور عمده از طریق خواص پلیمر به دست می‌آید. به‌طور دقیق‌تر، خواص فیلم پلیمر، خواص استفاده از این چسب‌ها را تعیین می‌کند.

صنعت بسته‌بندی کشور مدت زمان طولانی است که از نبود متولی برای مساعدت و حمایت‌های مالی و معنوی رنج می‌برد به‌طوری‌که صنعتگران و ماشین‌سازان صنف بسته‌بندی هیچ مکان و مرجع خاصی برای انتقال مشکلات و کمبودها و جلب حمایت ندارند. جالب اینجاست برای تشکیل انجمن، اتحادیه و یا کارگروه، بارها و بارها اقدام شده است ولی هر دفعه به دلایلی به سرانجام نرسیده است.

یکی از مشکلات مهم بر سر راه محصولات صادراتی کشورمان در سال‌های اخیر عدم برخورداری از بسته‌بندی مناسب در بازارهای داخلی وجهانی بوده است. این موضوع اگرچه در بسیاری ازمحصولات صادراتی مانند پسته، زعفران و غیره به علت تقاضاهای بازارهای مقصد و مسایل بهداشتی این اقلام شکل مناسب‌تری نسبت به گذشته به خود گرفته است ولی در محصولات صنایع‌دستی که نمونه آشکار میراث فرهنگی این مرزو بوم به‌شمار می‌آیند هنوز بسته‌بندی مقوله‌ای است غریب که همتی جمعی را می‌طلبد تا بتوان جامه‌ای نو در خور شأن این هنرهای به یادگار مانده از نیاکانمان بر تن آنها پوشاند.

هشتمین سمپوزیوم سالانه بیو پلیمرها درروزهای 11 و12 ژوئن 2013، در موزه فیلد شیکاگو برگزار شد. در این سمپوزیوم شرکت‌کنندگان شاهد سخنرانی بیش از 60 تن از پیشکسوتان بیوپلاستیک بودند.برای برگزاری این سمپوزیوم شرکت‌های Nature Works، Metabolix، Virent،First Green Parterres، Green Dot Holdings و National Restaurant Association از کشورهای مختلف مشارکت داشتند.

در چند سال اخیر، یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های صاحبان برندهای برجسته، کارخانجات تولید‌کننده مواد بسته‌بندی و مسوولان مدیریت شهری مربوط به رشد بی‌رویه زباله‌های شهری، بطری، ظروف و کیسه‌های پلاستیکی و... بوده است. با این وجود نتایج تحقیقات نشان‌دهنده افزایش علاقه مصرف‌کنندگان به بازیافت بسته‌بندی‌های پلاستیکی است و شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در حال تلاش برای اشاعه این مسئله‌اند که زندگی یک بسته‌بندی پلاستیکی با مصرف محصول داخل آن به پایان نمی‌رسد.

استفاده از موادی با استحکام و کیفیت بالا برای به کارگیری در صنعت بسته‌بندی هدفی نهایی است. امروزه محققین و صنعتگران در سراسر دنیا به‌دنبال کشف موادی سازگار با محیط‌زیست(مانند رزین‌ها) هستند، به گونه‌ای که این مواد کمترین تاثیر را بر محیط‌زیست و اکوسیستم‌های طبیعی داشته و نیز از لحاظ هزینه‌های تامین مواد اولیه و تولید، به صرفه و مشابه با پلیمرهای پلاستیکی و سنتزی مشتق شده از فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی باشند.

خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. یک ضرب‌المثل مدیریتی می‌گوید کارکنان خوشحال کارکنان بهره‌ور هستند. «کارکنان راضی» هستند که برای شما مشتری می‌آورند و مشتریانتان را خوشحال نگه می‌دارند. این کارکنان از روی خط تولید تا واحد فروش و مرکز خدمات پس از فروش شرکتتان همه و همه بر ذهن مشتری‌های شما تاثیر می‌گذارند.