حال كه بحث روز ايران حول مسايل اقتصادي و نوسانات نرخ ارز مي‌گردد اين سوال پيش مي‌آيد كه جهت گيري مسوولان اقتصادي كشور بايد در جهت حمايت از صادرات باشد و منافع خاص آن يا در جهت واردات و منافع كوتاه مدت و البته مصرف كنندگان داخلي. در سالي كه قرار است از توليدكنندگان داخلي حمايت شود چگونه بايد آنان را پشتيباني كرد در حالي كه آسيبي به اقشار مختلف مردم وارد نشود.

پیرو مطلب شماره قبل به نظر می رسدارایه توضیحات بیشتر جهت بسط موضوع و درک خوانندگان تخصصا" در زمینه درک سفارشی‌سازی انبوه (mass customization)  ضروریست. امروزه این مبحث در فعالیت بنگاه‌های با تیراژ انبوه از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار شده است، شرکت ها به خوبی دریافته‌اند که کسب سود و بازدهی دیگر بسان گذشته و با نرخ‌های قبلی دست نیافتنی شده است.

اینکه با اطمینان کامل راجع به فواید بی‌شمار یک فناوری صحبت کنیم بی‌آنکه نسبت به مضراتش توجهی نشان دهیم، تنها نشان از ذوق‌زدگی‌مان نسبت به آن فناوری دارد که این امر در صنعتی و عمومی شدن فناوری تا بدین حد حساسی مثل نانو می‌تواند خطرناک باشد و هر گونه سستی در کنترل این فناوری و فناوری‌‌هایی از این دست می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری را به مصرف‌کنندگان تحمیل کند.مهم‌ترین نگرانی ناشی از تعهد یا عدم تعهد تامین‌کنندگان مواد اولیه مورد نیاز صنعت در بخش نانو به رعایت الزامات سلامت انسان و استفاده نکردن از مواد مضر برای سلامتی انسان است.

ارنستو لاکلائو در مقدمه کتاب ساخت هویت‌های سیاسی تمایز مهمی بین هویت و تعیین هویت که معادل Identification است می‌گذارد، واژه نخست معرف چیزی است که باید مورد کشف و بازشناخت واقع شود و تلویحا دلالت دارد بر وجود ذات آغازینی که شخص را تعریف می‌کند، اما واژه دوم اشاره دارد به فرآیندی که طی آن هویت ساخت‌ بندی می‌شود و مبتنی است بر مفهوم کلی «کمبود ریشه‌ای» که از آرای فروید اخذ شده.

فیبرهای قالب‌گیری شده امروزه کاربردهای بسیاری به‌عنوان ضربه‌گیر و بسته‌بندی محافظتی اولیه پیدا کرده‌اند.همانطور که پیشگامانی چون Walmart نشان داده‌اند، کار کردن با تهیه و تامین‌کنندگان برای خلق بسته‌بندی پایدار برای خرده‌فروشان و تولیدکنندگانی که به دنبال کاهش هزینه‌های ورودی، حمل‌ونقل، انبارداری و دفن ضروری است به همان میزان تبلیغ نگرانی‌های زیست‌محیطی آنها به مصرف‌کنندگان، بحث سختی دفن با بسیاری از مواد تجدیدناپذیر منجر به افزایش اشتیاق در این زمینه و تشدید انتخاب بسته‌بندی پایدار شده است.

…در سال 2003 ارزش بازار جهانی بسته بندی کاغذی و مقوایی معادل 7/164 میلیارد دلار برآورد شد که بیانگر افزایش 10درصدی در سال 2002 بودکه اساساً نتیجه ضعف ارزش دلار و تقویت فروش با ارزهای غیر دلاری با میانگین رشد مصرف سالانه 3درصد از سال 1999 است . بازارهای آمریکای شمالی 32درصد از فروش معادل 2/52 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده اند . زمانی که تقاضا در امریکا کاهش پیدا کرد نرخ رشد حدود 4درصد و در ژاپن کاهش فروش تا 3درصدبرآورد شد . 

پالپ، تکه‌های بزرگ و فیبرها از اجزای اصلی بسیار از نوشیدنی‌ها به خصوص آبمیوه های بی‌شمار در تمامی انواع و ظواهر گوناگون: از فیلترنشده‌ها، آب سیب‌های طبیعی (با پالپ) یا آب پرتقال‌های به دست آمده از فشردن مستقیم پرتقال (همراه با فیبر) و ترکیب‌های چندمیوه‌ای گرفته تا ترکیب‌های یکدست (اغلب پوره‌ها) و «صبحانه‌های مایع» همراه با برشتوک به حساب می آیند. علاوه بر این، البته، گوناگونی زیاد نوشیدنی‌های ترکیبی که دارای ذرات یکنواخت برای رسیدن به دستور پخت هستند را نیز باید در نظر گرفت.

... بنابراین مهم است که هر محصول در جایگاه خود بررسی شود و اثرات جانبی آن به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار گیرد. این موضوع نباید فقط درخصوص بلع در نظر گرفته شود بلکه اثرات آن بر روی پوست و چشم را نیز باید مدنظر قرار داد. مدت زمانی که کودک ممکن است با محصولی در تماس باشد نیز بسیار مهم است.

قوطی‌های فلزی یکی از انواع بسته‌بندی‌های مواد غذایی هستند که امروزه کاربردهای فراوانی دارند. درون این قوطی‌ها به‌طور معمول با لاک پوشش داده می‌شود که این لاک‌ها بر پایه آبی(خوراکی) بوده و هیچ ضرری برای مصرف‌کننده ندارد. خارج قوطی‌های فلزی نیز لاک با ضخامت کمتر زده و روی آن با چاپ تزئین می‌شود. چاپ بر روی فلز جلوه و جلای خاصی به آن می‌بخشد.

1- آلومینیوم از پیش روکش شده یا ورق‌های فولادی به کارخانه قوطی‌سازی به شکل کلاف یا ورق بریده شده برده می‌شوند. 2- ...

در قرن بیست‌ویکم و در سطحی از فناوری که در آن هستیم بعضی واژه‌ها معنای جدیدی یافته‌اند از آن جمله واژه زباله است. در کشورهای پیشرفته، زباله به هیچ‌ عنوان تعریف ۳۰ سال پیش به معنای ماده زاید دور انداختنی را ندارد و به آن طلای کثیف گفته می‌شود. بازیافت واژه‌ای جدید است در فرهنگ چند دهه اخیر. شاید بتوان آن را اینگونه معنا کرد: صرفه‌جویی در مصرف منابع طبیعی، مصرف انرژی کمتر و عدم آلودگی محیط‌زیست.

حدود صد سال پیش زمانی که نابغه کسب‌وکار هنری فورد انقلاب تولید انبوه را به پا کرد، این جمله معروف را به کار میبرد؛ «هر مشتری می‌تواند خودرویی به رنگ دلخواه خود داشته باشد تا زمانیکه این رنگ مشکی باشد.» در آن دوران خواست و امکان شخصیسازی و سفارشی‌سازی مفهوم نداشت، نیازی هم به آن نبود چون هرچه تولید میشد، بالاخره مشتری داشت و رقابت به شکل و شیوه امروز وجود نداشت.

نمایشگاه صنایع غذایی (ایران اگروفود) امسال در حالی برگزار شد که خبرگزاری‌های داخلی و خارجی حاشیه پررنگش را بیش از متن رقیقش بازتاب دادند.ما که مدت‌هاست به حاشیه‌ها توجهی نداریم، دلمان حتی دیگر به سخنان و وعده‌های خوش رنگ و لعاب مسوولین و سیاست‌گذاران صنعت و پول کشور هم گرم نیست. راستش را بگویم بازدید از نمایشگاه هم دردهای قلبمان را افزون کرد، جایی که نخود و لوبیا و عدس وطنی در بسته‌بندی با قیمت تمام شده بالا طرفداری نداشت، تولید کنندگان حبوبات تولیدی کشور همسایه‌مان ترکیه در رنگ و لعابی دلپذیر در نمایشگاه  به دنبال بازارسازی و جذب مشتری بودند.

برای مشخص نمودن چالش‌های حوزه طراحی بسته‌بندی صنایع‌دستی باید به صورت ریشه‌ای به مفهوم طراحی یعنی دیزاین پرداخته شود.ترجمه این واژه در فارسی کلمه نا مناسب طراحی است که ناظر به ابعاد ترسیمی آن می‌شود.طرح دیدگاهی که بتوان جامع معنای طراحی باشد، به نظر مشکل می‌آید. آنچه از دوره‌های قبل بر می‌آید جهت‌گیری خاص این واژه نسبت به پارادایم غالب عصر و روزگار خود بوده است.

برگزاری مسابقه بین المللی طراحی پروکارتن پس از وقفه ای چهارساله بسیار موفقیت آمیز بود. نزدیک به 70 شرکت کننده از هشت کشور اروپایی ایده های با کیفیت و عالی خود را عرضه کردند.برای طراحان جوان این مسابقه پیرامون آبنده طراحی بسته بندی بود.