هنر بسته بندی : برگزاری سومین جشنواره سراسری بسته بندی محصولات صنایع دستی به تعویق افتاد.

بنا  بر اعلام روابط عمومی سازمان با توجه به تغییرات انجام گرفته در راس سازمان میراث فرهنگی ، قرار بر این گذاشته شده تا این رویداد در تاریخ دیگری انجام شود.

باشگاه خبرنگاران: بسته‌بندی مرغوب در ابتدا باید برای کالای داخلی مورد استفاده قرار گیرد تا بازار داخل از اجناس خارجی اشباع نشود.

ایسنا: به دلیل پایین بودن میزان مجوز افزایش قیمت فروش عسل، کارخانه‌داران و مراکز بسته‌بندی توانایی استفاده از عسل درجه یک ندارند لذا از عسل درجه سه برای بسته‌بندی استفاده کنند.

چندی است که حضور محصولی با عنوان و لوگویی کاملا مشابه لوگوی شبکه ماهواره‌ای «من و تو» حساسیت زیادی را به همراه داشته است و باعث موضع‌گیری ضمنی این شبکه شده و این در حالی است که تاکنون اطلاع‌رسانی صحیح و دقیقی در این خصوص و نحوه حضور این برند در بازار ایران و چگونگی اخذ تاییدیه‌های رایج نشده است.

هنر بسته بندی :شرکت مولتی وک به‌زودی در بهار آینده یکصدمین تری‌سیلر مدل T300 خود را روانه بازار خواهد کرد. این نوع تری‌سیلر اتوماتیک، برای مواردی که سرعت و حجم خروجی محصول متوسط هستند کاربرد دارد. اصلی‌ترین دلیل موفقیت T300 در بازار داخلی و خارجی، قیمت مناسب آن توام با سادگی کاربری و بهره‌برداری آن است.

 

هنر بسته بندی : برای توسعه و پیشرفت صنایع بسته‌بندی، نگهداری شامل سردخانه‌ها، انبارهای فنی، فرآوری، تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و محصولات عمده استانی مازندران ظرفیت لازم ایجاد شده است.

 

دانشجویان رشته طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی، در دو واحد درس تخصصی تحت عنوان پروژه 2 با موضوع بسته بندی  آموزش داده می شوند که در چند سال گذشته بسته بندی انواع مواد غذایی ، آرایشی و بهداشتی ، پوشاک ، لوازم روزمره و حتی تولیدات صنعتی جزء موضوعاتی بوده که دانشجویان انتخاب كرده و در طول ترم تحصیلی به آنالیز وضعیت موجود و ارایه ایده و طرح پرداخته اند. ایده های نابی که از بین برخی از این پروژه های دانشجویی استخراج شده پتانسیل رسیدن به یک تولید صنعتی را داشته و توانسته اند نظر صاحبان صنایع بسته بندی را به خود جلب كنند.

در این میان به نظر می رسد صنایع دستی و موضوع بسته بندی آن در کلاس مذکور مغفول مانده و برگزاری سومین جشنواره سراسری بسته بندی محصولات صنایع دستی فرصت مغتنمی است برای ورود این صنعت اصیل و ظریف به کلاس درس و نیز آشنایی و ارتباط دانشجویان با سازمان میراث فرهنگی کشور و استفاده از دانش ، تجربیات و مهارت های کارشناسان آن و آشنائی بیشتر دانشجویان با نیازها و خواست های این صنعت و تلاش برای رفع نیازها و تأمین خواست ها. علاوه بر درس تخصصی فوق ، صنایع دستی کشور و موضوعات مرتبط با آن و به ویژه بسته بندی آن، کاربردهای علمی و فنی، زیبائی شناختی، کاربردهای ارگونومی، نمادین و محیطی محصولات صنایع دستی از چنان ارزش و اعتبار و اهمیتی برخوردار است که می تواند موضوع رساله پژوهشی و پایان نامه دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیل واقع شود.   

گروه طراحی صنعتی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن قریب به چهارصد دانشجوی فعال در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشتاقانه در انتظار برگزاری این جشنواره بوده که بی شک جشنواره هائی از این قبيل می توانند فضای تعامل و شناخت بین طراحان ، تولیدکنندگان و استفاده کنندگان محصولات مختلف تولیدی در کشورمان را شفافیت بیشتری بخشیده و برای همگان مفید فایده باشند.

آغاز ثبت نام برای برگزاری المپیاد طراحی دانشجویی در سومین جشنواره سراسری بسته بندی محصولات صنایع دستی مورد استقبال دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته كه امید است با حمایت های مسوولان، المپیادی در شأن و منزلت صنایع دستی کشور برگزار شود و حضور دانشجویان و ارائه ایده های آنان، شروع مناسبی را برای ایجاد و گسترش روابط دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان میراث فرهنگی کشور رقم زند .

 

هنر بسته بندی : عسل يكي از محصولات خاص در بخش كشاورزي ايران است اما با وجود مرغوبيت ،كمتر به بسته بندي آن توجه شده است. در بين تعداد محدود نمونه هاي موجود بسته بندي شده در بازار، اين توليد كننده اهميت خوبي به بسته بندي محصول خود داده است.

طراحي و توليد بسته بندي كار شركت آرماسان است كه به سفارش آذركندو انجام شده است. بسته بندي ثانويه، شفاف انتخاب شده تا محصول درون به خوبي ديده شود. بسته بندي اوليه شامل ظرف شيشه اي با ليبلي كه به صورت كلاه بر روي درب قرارگرفته و نخ كنفي پيچيده بر دور آن مي شود.استحكام ، راحتي باز و بسته كردن و دستگيره بسته بندي پلاستيكي ثانويه مناسب است.همچنين قاشق و دفترچه قرار گرفته درون آن نشان از اهميت طراح نسبت به جزييات و داشتن بسته بندي كامل دارد.اطلاعات درج شده برروي بسته بندي و درون دفترچه آن كامل و نشان از احترام توليد كننده به نام تجاري خود و نيز مصرف كننده دارد. همچنين شماره سريالي كه براي هر محصول منحصر به فرد است.

تنها نقطه ضعف هاي بسته بندي را شايد بتوان چاپ به نسبت كم رنگ نام تجاري شركت با توجه به شفاف بودن بسته بندي و نيز نبود پايداري كافي سيني مقوايي كف بسته براي نگهداري ظرف شيشه اي عنوان كرد .

در مجموع انگيزه توليد كننده براي داشتن بسته بندي مناسب ، طراحي و اجراي خوب آن قابل تقدير است.

 

هنر بسته بندی : نخستين جلسه هم انديشي و سياست گذاري سومين جشنواره سراسري بسته بندي محصولات صنايع دستي در محل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برگزار شد.

در اين جلسه ، معاونت صنايع دستي و هنرهاي سنتي و مسوولان اداره كل توسعه و ترويج معاونت صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي ، سردبير ماهنامه هنر بسته بندي ،روساي گروه هاي صنعتي و گرافيك ، برخي طراحان ، چند شركت هاي فعال در زمينه بسته بندي صنايع دستي و سازمان توسعه تجارت حضور داشتند.

هدف از برگزاري اين جشنواره ، ارتباط بين مراكز مختلف سازمان هاي تابعه ميراث فرهنگي در استان ها، آشنايي با پروژه ها و طرح هاي بسته بندي و ارتباط با طراحان استان ها جهت بهبود طراحي و از همه مهمتر ايجاد انگيزه براي طراحان و ترغيب آنان جهت حضور بيشتر و پررنگ تر درجشنواره و المپياد هاي طراحي بسته بندي به ويژه در بخش صنايع دستي بيان شد.

در اين جلسه همچنين مقرر شد موضوعيت و تاريخ نخستين المپياد دانشجويي طراحي بسته بندي محصولات صنايع دستي در جشنواره به صورت رسمي اعلام شود.

شايان ذكر است موضوع طراحي وساخت بسته بندي محصولات صنايع دستي يكي از موضوعاتي است كه مورد توجه جدي سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفته كه براي اجرايي كردن اين بخش نيازبه همكاري و همراهي دانشجويان دانشگاه هاي مختلف ، فعالان و سازمان هاي مرتبط با بسته بندي محصولات صادراتي كشور است.  

 

هنر بسته بندی :  با پيشرفت روز افزون علم و تكنولوژي در دنيا صنعت بسته بندي نيز دچار تحول شده به طوري كه در زمينه بسته بندي چاي اقدامات جديدي صورت گرفته است. در حال حاضر نسل جديد چاي در بسته بندي جديدي به نام رابسين به بازار آمده است كه تلفيقي از چاي كسيه اي و باز است.

مدير عامل شركت رابسين در مورد بسته بندي جديد چاي گفت: بسته بندي رابسين حاوي يك لفاف آلومينيومي است كه  مي تواند چاي هاي درشت رادر خود جاي دهد.علي اكبري افزود: لفاف اين نوع بسته بندي، استوانه اي داراي سوراخ هاي متعدد است كه اين امكان را ايجاد مي كند تا آب جوش با چاي در تماس مستقيم قرار بگيرد.

وي ادامه داد:آلومينيوم ، دماي آب داخل خود را بالا نگه مي دارد و چاي به سهولت مي تواند در آن دم بكشد ،همچنين به دليل وجود منافذ، امكان استفاده از خاك چاي به كلي منتفي است ، به علاوه آزمون مهاجرت لفاف 86/1 بوده كه به مراتب كمتر از چاي كيسه اي است. اين عملكرد به اين معناست كه بسته بندي رابسين بسيار بهداشتي تر از چاي هاي فوري رايج است و سطح صاف و صيقل لفاف آن باعث مي شود آب از چاي در هنگام خارج شدن چكيده نشود.

مدیر عامل رابسین با اشاره به اين كه چاي ازديرباز در ايران محصولي شناخته شده است و جزء پرطرفدارترين نوشيدني ها محسوب مي شود ، تصريح كرد: چاي با داشتن طعمي دلنشين و آرام بخش ، زماني نسبتا طولاني براي دم كشيدن نياز دارد كه همين موضوع باعث توليد چاي هاي كيسه اي شد.

اكبري گفت : چاي كيسه اي در مدت زمان كمتر مي تواند دم بكشد ونيازي به كتري وقوري ندارد علاوه بر اين، حمل آن بسيار ساده است به همين خاطر، چاي كيسه اي به سرعت در ميان مردم به خصوص جوانان جايگاه مطلوبي پيدا كرد اما در اين ميان برخي با چاي كيسه اي مخالف هستند.وي دليل مخالفت را مربوط به دو مسئله دانست وتاكيد كرد: نخست آن كه طعم چاي كيسه اي با طعم شناخته شده براي چاي متفاوت است كه علت اين امر ،استفاده از خاك چاي به جاي چاي هاي مرغوب و شناخته شده است .مشكل دوم ناشي ازشكل نامطلوب آن پس از دم كشيدن وچكيدن است. اين معضل سرو كردن چاي را در مكان ها ي رسمي دشوارمي كند .

اكبري افزود: صحيح است كه چاي كيسه اي مشكلات بسياري را رفع و لذت چاي خوردن را تا حدودي ساده كرده اما نواقصي نيز وجود داشت بنابراين رابسين چاي را در بسته بندي ارايه كرده كه شكيل است ،زود دم مي كشد و با داشتن محتويات مرغوب براي سرو كردن درهر مكاني مناسب و بدون چكه كردن و ضعف هاي ديگر است. اين نوع بسته بندي در ايران به صورت انحصاري در اختيار شركت رابسين بوده و نام اين نوع بسته بندي برگرفته از نام شركت سازنده است

 

 

هنر بسته بندی : سومين جشنواره سراسري بسته بندي محصولات صنايع دستي 27 آذرماه امسال در سالن آمفي تئاتر ساختمان ارگ آزادي سازمان ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري برگزار مي شود.

سرپرست اداره كل توسعه و ترويج معاونت صنايع دستي در اين زمينه اظهار داشت : اين جشنواره درچهار محور اصلي شامل رونمايي از توليدات بسته بندي معاونت هاي صنايع دستي استان ها ، المپياد دانشجويي طراحي بسته بندي محصولات صنايع دستي و گردهمايي فعالان و سازمان مرتبط با بسته بندي محصولات صادراتي سراسر كشور برگزار خواهد شد.

ويدا توحدي، انتخاب و تجليل از مديران، معاونان ، كارشناسان و طراحان برتر استان ها در خصوص بسته بندي صنايع دستي را يكي ديگر ازمحورهاي اين جشنواره عنوان كردو افزود: جشنواره هاي قبلي بسته بندي محصولات صنايع دستي در استان هاي زنجان و البرز برگزار شد.

 

هنر بسته بندي: پانزدهمين و شانزدهمين كارگاه آموزشي و ترويجي مهر اصالت و بسته بندي صنايع دستي در استان هاي اردبيل و آذربايجان شرقي 29و30 مهرماه امسال برگزار شد.

سرپرست اداره كل توسعه و ترويج معاونت صنايع دستي با بيان اين مطلب به خبرنگار هنر بسته بندي گفت:  هدف از برگزاري اين كارگاه، آشنايي هنرمندان و توليدكنندگان صنايع دستي با نحوه عرضه محصولات صنايع دستي در بازارهاي داخلي و خارجي است .ويدا توحدي افزود: در اين كارگاه ها الزامات طراحي و توليد بسته بندي آموزش داده مي شود تا طراحان با اين استاندارد ها آشنايي پيدا كنند و بتوانند هنرمندان و صنعت گران متقاضي استان خود را در صورت داشتن سفارش ،راهنمايي كرده و مشكل آنان را رفع كنند.

وي ادامه داد: فرهنگ سازي ، آشنايي بيشتر با صنعت بسته بندي و در نهايت طراحي و توليد بسته بندي هاي محصولات شاخص صنايع دستي استان ها از ديگر اهداف برگزاري كارگاه ها به شمار مي رود كه اميدواريم با به كارگيري آموزش هاي ارايه شده در بسته بندي هاي جديد تر و مدرن ترصنايع دستي پيشرفت دو چنداني داشته باشيم.

 

هنر بسته بندی : سيزدهمين نمايشگاه تخصصي كشاورزي و صنايع غذايي وماشین آلات مربوطه 18 آبان ماه امسال در تبريز برگزار مي شود.

اين نمايشگاه به عنوان بزرگترين نمايشگاه منطقه اي(با حضور6 استان آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل ،زنجان، قزوين و كردستان)و از جمله بزرگترين نمايشگاه بين المللي صنايع كشاورزي –غذايي ايران (در مجاورت كشورهاي تركيه ،ارمنستان ،عراق، اقليم كردستان و آذربايجان ها) بهترين فرصت را براي حضور و عرضه توانمندي هاي توليد كنندگان فراهم می کند.

تا كنون بيش از 180 شركت داخلي از استان هاي همجوار و ساير استان هاي تهران ، فارس ،خراسان ، اصفهان، گرگان، مازندران، چهارمحال و بختياري ،كردستان، مركزي، آذربايجان غربي ، قزوين ، البرز، همدان و بيش از 30 شركت نمايندگي خارجي از  كشورهاي تركيه ، ايتاليا و ..در اين نمايشگاه ثبت نام كرد ه اند.

 

هنر بسته بندی : مراسم جشنواره و مسابقه طراحي  بسته بندي محصولات غذايي با رويكرد صادرات 22 مهرماه در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

در اين مراسم، ابتدا دبير جشنواره ضمن اشاره به تاخير برگزاري اين جشنواره به مدت يك سال و نيم گزارشي از چگونگي روند اجراي اين جشنواره بيان كرد. ابوالحسن خليلي گفت : در سال گذشته 7/1 ميليارد دلار صنايع غذايي به خارج از كشور صادر شد با اين وجود ،پناسيل هاي بيشتري براي صادرات وجود دارد به همين دليل صنعت غذا، اولين جشنواره و مسابقه طراحي بسته بندي را به صورت تخصصي برگزار كرد.وي، بخش هاي مسابقه را شامل بسته بندي تمامي محصولات غذايي موجود در بازار و طرح و ايده جديد بسته بندي محصولاتي مانند پسته ،خرما،زعفران وعسل معرفي كرد و افزود:1032 نمونه از طريق فراخوان و بازار جمع آوري شد كه 450 نمونه توسط هيات داوران به مرحله نمايش راه يافت كه در نهايت 10اثر در بخش هاي نمونه هاي موجود در بازار و8 اثر در بخش ايده ها منتخب شدند.

دبير كل انجمن صادركنندگان خدمات صنعتي ،معدني و مهندسي نيز ، خواستار استمرار جشنواره هاي بسته بندي شد و تصريح كرد:كشورمان براي توسعه اقتصادي نيازمند صادرات كالاهاي غير نفتي است كه براي توسعه صادرات هم الزاماتي وجود دارد.پورقربان، بسته بندي خوب و شكيل و ارايه آن به بازارهاي بين المللي را يكي از الزامات افزايش صادرات عنوان كرد واظهار داشت: بايد اين جشنواره ها همراه با طرح ها و ايده هاي جديد به صورت مداوم ومستمرادامه يابد تا توليد كنندگان و صادركنندگان با استفاده از اين طرح ها جاي خود را در بازارهاي هدف پيدا  كنند.

در ادامه، مصطفي مصطفي زاده ،عضو هيات داوران جشنواره و مسابقه بسته بندي مهمترين هدف برگزاري اين مسابقه را شناسايي توانايي ها و ضعف ها برشمرد و تاكيد كرد: با تقويت استعدادها ،شناسايي ورفع نواقص نتايج بهتر وتاثيرمثبتي بر بخش تجارت و صنعت ايجاد مي شود.وي افزود: هيات داوران معيارها و ملاك هاي داوري را با توجه به تمامي جوانب بسته بندي در نظر گرفتند ولي به خاطر وجود شباهت هاي زياد و فراواني آثار، داوري بسيار  سخت بود.وي ،مناسب تر شدن كيفيت چاپ نسبت به گذشته ،استفاده از نقوش ايراني و گرايش به سمت استفاده از مواد مناسب را از مزاياي طرح هاي اين جشنواره بيان و خاطرنشان كرد: باوجود مزيت هاي مذكور، تقليد كوركورانه از كشورهاي خارجي ، پايين بودن سطح خلاقيت و آثار از لحاظ طراحي صنعتي و گرافيك ،نداشتن شناسنامه مشخص و معلوم و ناديده گرفتن جزييات از ضعف هاي آثار ارسالي به جشنواره به شمار مي رود.

رييس خانه صنعت و معدن ايران نيز در اين جشنواره ضمن انتقاد شديد از افزايش نرخ ارز گفت: قشر عظيمي از فعالان صنعت مواد غذايي به خاطر نداشتن بسته بندي مناسب و زيبا ديده نمي شوند در حالي كه بسياري از مواد غذايي بي خاصيت در دنيا به دليل بسته بندي جالب و شكيل به فروش مي رسند. هادي غنيمي فرد ،تبلورهاي نمادهاي ملي در بسته بندي ايراني را موجب ترويج سنت ايراني در دنيا دانست و اظهارداشت: در برخي كشورهاي همسايه خرماي بي خاصيت را به خاطر داشتن بسته بندي خوب با قيمت هاي بالا مي فروشند در حالي كه اين خرما در كشورما خوراك دام مي شود.

معاون وزيرصنعت،معدن و تجارت در خصوص برگزاري اين جشنواره گفت: رقابت مسابقه طراحي بسته بندي بر اساس كد و عدد بود و هيچ فردي از قبل شناسايي نشده بود. حميد صافدل بر ضرورت و اهميت بسته بندي در دهه هاي اخير تاكيد كردو افزود: امروزه بازارها بر اساس كيفيت و طراحي بسته بندي ،سهمي از بازار را به خود اختصاص مي دهند كه اين عامل باعث ماندگاري يا خروج يك كالا از بازار مي شود بنابراين بسته بندي ها متناسب با بازارها و فصول متنوع طراحي شده اند.وي ادامه داد: توجه به مقوله بسته بندي از ابعاد مختلف مورد بررسي قرارگرفته به طوري كه ارتباط معنادار صادرات با بسته بندي و برند باعث شناسايي كالا و پيوند عميق بين كالا و مصرف كننده شده است.

رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران از تلاش سازمان در زمينه هاي ترويجي وآموزشي بسته بندي طي دهه اخير خبرداد و تصريح كرد: ايجاد كلينيك و مركز مشاوره بسته بندي ،برگزاري سمينارها با حضور اساتيد داخلي و خارجي ،ارايه آموزشهاي تخصصي ،تعامل با دانشگاه ها و انتشار نشريات و...از جمله اقدامات سازمان براي ارتقاي كيفيت بسته بندي بوده است .

در پايان اين جشنواره از 18برگزيده حوزه طراحي و بسته بندي قدرداني به عمل آمد.شايان ذكر است با توجه به ادعاي برگزاركنندگان  اين مسابقه مبني بر دعوت مناسب و كافي از خبرگزاري هاي داخلي ،اخبار اين جشنواره بسيار محدود و فقط در حد چند پاراگراف اطلاع رساني شد علاوه بر اين، خبري از نشريات تخصصي بسته بندي در اين جشنواره نبود كه انتظارمي رود برگزاركنندگان چنين مسابقاتي به مقوله خبررساني و دعوت از نشريات تخصصي نيز اهميت داده و اين اقدام را سرلوحه برنامه هاي خود قرار دهند.

مشروح كامل گزارش جشنواره و مسابقه طراحي بسته بندي در شماره آينده ماهنامه هنر بسته بندي به چاپ مي رسد.

 

 

هنر بسته بندی: حجم بسته بندي خرما وكشمش و برخي اقلام خشكبار به خاطرآموزش  بسته بندي و ارتقاي كيفيت كارتن ها حدود 30 درصد پيشرفت داشته است.

رييس اتحاديه خشكبار خوزستان با اعلام اين مطلب به خبرنگار هنر بسته بندي گفت :عمده شركت هاي فرآوري و بسته بندي خرما در كل كشور گواهي ISO2001-22000 دريافت كردند.رييسي افزود: تاثير رنگ ها در بسته بندي محصولات كشورهاي مختلف موجبات جذب مشتريان را فراهم كرده است بنابراين آموزش به كارگيري رنگ هاي متناسب با سليقه و علايق مشتريان و متقاضيان هركشوري بسيار اهميت دارد.

وي با اشاره به اين كه آموزش تخصصي  بسته بندي توسط برخي سازمان ها صورت مي گيرد ، ادامه داد: صحيح است كه آموزش فرآوري،حمل ،نگهداري و بسته بندي محصولاتي مانند خرما،كشمش و..زير نظر سازمان توسعه تجارت صورت مي گيرد اما مديران صنايع غذايي در استان ها و شهرستان ها براي آموزش در تهران بامشكلات فراواني دست به گريبان  هستند.

رييس اتحاديه خشكبار خوزستان ،آموزش چگونگي توليد ،فرآوري و بسته بندي در محل را پيشنهاد داد و بيان داشت: اگر قصد صادرات به هر كشوري را داشته باشيم ابتدا بايد علاقه مردم آن كشور نسبت به نوع كالا و قدرت خريد آنها در نظر گرفته شود سپس رنگ بندي (تلفيق رنگ ها). در اين صورت موفق تر خواهيم بود، به طور مثال تعيين رنگ در لباس هاي ايراني مطابق با سلايق افراد فرق مي كند بنابراين تنوع بسته بندي ضمن توجه به ديدگاه خريداران، لازم است.وي تاكيد كرد: بايد الگوبرداري از بسته بندي محصولات سايركشورها در نمايشگاه هاي چاپ وبسته بندي آن ها مورد توجه جدي قرار گيرد زيرا كالايي با بسته بندي نامناسب توان صادرات و فروش ندارد.

وي گفت: طي بازديدي كه از كارخانه هاي جنوب كشور به عمل آمد علاقه و پشتكار شديدي براي ادامه كار جهت بسته بندي جديدتر و مدرن تر احساس شد به طوري كه استان هاي خوزستان و بوشهر نسبت به سال هاي قبل پيشرفت قابل ملاحظه اي در اين زمينه كسب كرده و از جعبه ها و كارتن هاي مخصوص استفاده مي كنند.

رييسي از مطبوعات و رسانه هاي تخصصي بسته بندي به عنوان ارايه دهنده طرح ها و ايده هاي جديد به متقاضيان ياد كرد و افزود: مطبوعات تخصصي مي توانند نقش مهمي براي ارتقا وپيشرفت بسته بندي داشته باشند.

 

هنر بسته بندی : چندي پيش خبري مبني بر احتمال تعطيلي كارخانه هاي آب معدني به دليل كمبود مواد اوليه بسته بندي منتشر شد كه اين خبر نگراني متقاضيان و مصرف كنندگان آب معدني را به همراه داشت ،در اين رابطه خبرنگار "هنر بسته بندي" طي تماس تلفني با دبير انجمن توليد كنندگان آب هاي معدني و آشاميدني در خصوص وضعيت كنوني توليدكنندگان آب هاي معدني و تصميمات اتخاذشده سوالاتي را مطرح كرد كه پيمان فروهر چنين پاسخ داد : شركت هاي توليدي در صنايع آشاميدني كشور با بحران شديد تامين مهمترين مواد اوليه خود در پركارترين ايام كاري سال مواجه بودند كه جهت رفع اين معضل نامه اي به وزير صنعت ارايه شد .وي افزود: طي نشست ها و جلسات متعدد با مساعدت سازمان حمايت از مصرف كنندگان دو مشكل اساسي مطرح شد، اول اين كه قيمت مواد اوليه مورد نياز براي توليد بطري PET به شدت بالا رفته بود و ديگر به دليل برخي محدوديت ها قادر به افزايش قيمت ها نبوديم و براي انجام اين كار مقاومت زيادي صورت مي گرفت.دبير انجمن آب هاي معدني و آشاميدني اظهار داشت :با امضاي تفاهم نامه اي ، تقاضاي افزايش قيمت تمام شده محصول مورد قبول سازمان حمايت از مصرف كنندگان قرار گرفت هر چند كه توليد كنندگان ضمن توجه به شرايط موجود ، تمايلي به افزايش قيمت ها نداشتند.فروهر، به افزايش 25 درصدي قيمت آب معدني اشاره كرد و گفت : مواد اوليه صنعت بسته بندي آب شامل درب بطري ،شرينك و ليبل از داخل كشور و ماده اوليه توليد بطري از طريق شركت بازرگاني پتروشيمي تهيه و تامين مي شد ولي در حال حاضر به خاطر مشكلات موجود مانند افزايش و همچنين نوسانات نرخ ارز ،امكان واردات براي تجار و بازرگانان وجود ندارد.وي اضافه كرد: شركت بازرگاني پتروشيمي به خاطر دلايل مختلف در اوج نياز توليد كنندگان PET  از عرضه مقادير كافي در بورس ناتوان بوده است ،اين در حالي است كه 15 الي 20 هزارتن مواد اوليه در بورس مورد تقاضاست  ولي فقط 3 الي 4 هزار تن عرضه مي شود .دبير انجمن آب هاي معدني و آشاميدني از صادرات 8 هزار تني مواد اوليه پتروشيمي در مرداد ماه امسال به خارج از كشور خبر داد و تاكيد كرد: بر اساس فرمايش مقام معظم رهبري امسال، سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني است ولي عملكرد پتروشيمي برخلاف دستور مقام رهبري بود زيرا توليدكنندگان داخلي به شدت نيازمند مواد اوليه صادراتي پتروشيمي بودند وحمايت از آنان ضرورت داشت.وي افزود: صحيح است كه پتروشيمي نيز به خاطر وجود تحريم ها توليدات خود را كاهش داده و حتي در مواقعي توليدات خاصي را به توليدات ديگر ترجيح مي دهد اما در چنين شرايطي اگر پتروشيمي محصولات خود را در داخل بيشتر عرضه كند مشكلات اين چنيني حل خواهد شد.وي خواستار نگاه كلان و اعمال سياست هاي كلي دست اندركاران و مسوولان مربوطه به مشكلات توليد كنندگان شد و تصريح كرد: حمايت نشدن توليدكنندگان در سال توليد ملي ، بحران تامين مواد اوليه و افزايش شديد نرخ ارز از دغدغه هاي توليد كنندگان است كه انتظار مي رود با بررسي و ارايه راهكار هاي مناسب و عملي شرايط توليد كنندگان داخلي بهتر شود.

 

هنر بسته بندی : هنوز يك سال از افتتاح واحد توليدي فوم پلي استايرن در شهرك صنعتي ايرانشهر نگذشته كه اين شركت با سرمايه گذاري 1/6 ميليارد ريال و ايجاد اشتغال در ابتداي كار با مشكلاتي در توليد و فروش مواجه شده به طوري كه  شركت در آستانه ورشكستگي قرار گرفته است.

"مشكل نقدينگي جهت خريد و تامين مواد اوليه FMS  موجبات تعطيلي و ورشكستگي كارخانه توليد فوم بشير گستر ايرانشهر را فراهم كرده است." ارباب زهي مدیرکارخانه این مجموعه افزود: مواد اوليه كارخانه (FMS) وارداتي بوده و در ايران توليد نداريم  به همين دليل با توجه به نوسانات بازار ارز براي توليد با مشكلات فراوان مواجه شده ايم.

وي به افتتاح اين كارخانه در بهمن ماه سال گذشته اشاره كرد و گفت: در ابتداي شروع به كار اين واحد توليدي ،مواد اوليه به ازاي هر كيلو22هزار و 500ريال بود كه اين ميزان در حال حاضر به 85هزار ريال رسيده ،بنابراين تهيه و تامين مواد اوليه بسيار سخت و دشوار شده است.

ارباب زهي اضافه كرد: علاوه براين، در اوايل كار فروش كارخانه فوم، به ازاي هر متر مربع 55هزار ريال بود و در شرايط فعلي به 120هزار ريال افزايش يافته است كه ، توان خريد مواد به اندازه يك كاميون معادل 20 تن را نداريم و فقط قادر به خريد 2 الي 3 تن مواد اوليه هستيم كه با توجه به طولاني بودن مسافت و كرايه حمل از تهران به ايرانشهر مقرون به صرفه نيست از اين رو مجبوريم كارگاه توليدي را تعطيل كنيم تا ضرر وزيان بيشتري را متحمل نشويم.

وي اظهار داشت: طي شش ماهه اول افتتاح ، معادل60 هزار متر مربع فوم به كشورهاي همسايه مانند افغانستان و پاكستان صادر شد اما در حال حاضر به خاطر بالا رفتن ناگهاني قيمت مواد اوليه و ناتواني در خريد ، به فروش شهرستاني بسنده كرده ايم.

مدير عامل كارخانه توليد فوم بشير گستر ايرانشهر ،نبود نقدينگي را مهمترين معضل ذكر كرد و بيان داشت:  هم اكنون به دليل كمبود نقدينگي حتي جوابگوي تقاضاي داخل كشور نيستيم بنابراين ازمسوولان مربوطه انتظار مي رود تا با اتخاذ تدابيري لازم ، توليد كنندگان بتواند بدون واسطه و به طور مستقيم مواد اوليه وارد كنند و دست دلالان و واسطه ها كوتاه شود.

 

 

 

افزودن تونل فلزیاب به سیستم‌های نقاله فعلی S+S با DLS به شکل عمودی به گونه‌ای انجام شده که هیچ گونه اخلالی در کار تسمه نقاله به وجود نیاورد.

این دستگاه برای تمامی انواع محتویات و آلودگی‌های فلزی در مواد اولیه انبوه برای محافظت از خردکن ها و پاره‌کننده‌ها مناسب است. DLS زمان توقف تولید را کاهش می‌دهد و هزینه‌ها را به سرعت باز می‌گرداند. حساسیت بالای بازرسی و انعطاف‌پذیری کارکرد شرایط اپراتوری دستگاه را آسان کرده است. انتخاب دو سیستم دیجیتال که امکان مطابقت دقیق بر روی یک عملکرد را دارند به قدرت دستگاه افزوده است. عملیات معمول کنترل به وسیله سه دکمه انجام می‌شود. فناوری چندکاناله تمامی فلزها از جمله استیل ضدزنگ و آلومینیوم را نیز ردیابی می‌کند. در هنگام یافتن فلز، سیستم کنترل هشدار شنیداری و دیداری می‌دهد و سیستم جداساز را فعال می‌کند یا اینکه پیامی را به سیستم کنترل می‌فرستد تا تسمه را متوقف کند.

اطلاعات تکمیلی در sesotec.com


 

 

RISI از موسسات آماری درخصوص صنعت محصولات جنگلی در جهان گزارشی را تحت عنوان China Boxboard Study منتشر کرده که بازار فعلی مقوای جعبه در چین، پیش‌بینی و نیازهای آن همچنین مصرف در الگوی مصرف نهایی را بررسی و تحلیل کرده است.

بر پایه گفته‌های Ken ulaghorne، VP Packaging، RISI «چین بزرگترین مصرف‌کننده مقوای جعبه در آسیا از سال 2004 تاکنون بیش از 50 درصد مصرف کل این قاره را در اختیار داشته است. پیش‌بینی ها حاکی از این است که نیاز چین به این ماده اولیه تا سال 2016 رو به رشد باشد.»

در بخش تولید سهم تولید چین در آسیا از 30 درصد سال 2000 به نزدیک 60 درصد سال 2010 رسیده است. رشد حجم ملی به رکود 8/12 درصد در سال 2012 و حتی بالاتر در سال 2013 خواهد رسید. از آنجایی که چنین درحال تبدیل شدن به بازیگر بزرگتری در بازار جهانی مقوای جعبه است، برای تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان این صنعت حیاتی است تا درک بهتری از بازار داشته باشد.

 

 

 

پس از موفقیت در ثبت فیلم استرچ DDK با لبه‌های دوگانه که علاوه بر کاهش مصرف مواد اولیه، پایداری پالت را نیز بیشتر می‌کرد، DUO PLAST آخرین محصول خود با نام DUO LAB را به بازار معرفی کرد.

The German Technology Centre برای ایمنی بار فناوری‌های گسترده برای آزمایش در اختیار دارد که می‌تواند بسته‌بندی و کل کالاهای بارگیری شده در از لحاظ ایمنی حمل مورد ارزیابی قرار دهد. نیروهای وابسته به حمل می‌تواند به طور کامل بازسازی شود.

الزامات خاص مهم برای مشتری علاوه بر قوانین و استانداردها، داشتن سیستم ردیابی GPS نیز هست. برای بهبود ایمنی بار، علاوه بر شرایط آب ‌وهوایی و تکان‌های عمودی و فشارهای افقی، فیلم های بسته‌بندی نیز در آزمایشگاه فیلم بررسی می‌شوند.