هنر بسته بندی : سال‌هاست كه بحث بسته بندي ميوه و تره‌بار به دليل اهميت آن از لحاظ فسادپذيري و حساس بودن براي مصرف در داخل و نيز صادرات مطرح است .

نگراني از فاسد شدن و آسیب دیدن در مرحله حمل و نگهداری بخش عظيمي از محصولات كشاورزي مانند ميوه ‌و‌ تره‌بار وگل در ایران كه ميزان توليد برخي محصولاتش در جهان از رتبه‌هاي بالايي برخوردار است هر روز افزايش مي‌يابد. از اين رو مي‌طلبد تا با همكاري صنعت‌گران و دست‌اندركاران، بسته بندي شايسته محصولات كشاورزي كشور توليد شود و در اختيار توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان قرار گيرد.

هنر بسته بندی  نيز براي آگاهي از وضعيت فعلي بسته بندي ميوه و تره‌بار در كشور گفت وگوي كوتاهي را با سيدرضا نوراني رييس اتحاديه محصولات ارگانيك ايران و نايب رييس سابق اتحاديه صادركنندگان ميوه وتره بار انجام داد‌ه‌ايم كه در زير مي‌خوانيد:

وضعيت فعلي بسته‌بندي و صادرات محصولات كشاورزي به ويژه ميوه نسبت به سال‌هاي گذشته چگونه است؟

با توجه به انتقادات زيادي كه تا امروز پيرامون كيفيت كارتن‌هاي صادراتي شد، متاسفانه وضعيت كارتن‌هاي صادراتي مطلوب نيست. در حال حاضر صادركنندگان براي اين كه مقاومت كارتن‌هاي داخلي را افزايش دهند كارتن‌ها را لمينيت كرده كه اين كار دربهبود چاپ چهاررنگ هم اثرگذاري دارد اما هزينه لمينيت بالاست و قيمت تمام شده را افزايش مي‌دهد.همچنين گاهي اوقات كارتن‌هاي خارجي به صورت ورود موقت براي صادرات ، وارد كشور مي‌شود در اين صورت نيز هزينه ورود موقت و حمل ونقل، هزينه ها را بسيار بالا مي برد.ورود كارتن پلاست به بازار هم در چند سال اخير، هزينه صادرات ميوه و تره باررا افزايش داده تا حدي كه محصولات ما قابل رقابت نيست.

برنامه ای برای بهبود این وضعیت در دست اقدام داریم؟

دركوتاه مدت اميدوارنيستيم وضعيت و كيفيت كارتن‌هاي صادراتي در داخل بهتر شود. به هر حال آرزو مي‌كنيم تفكرات به سمت صادرات گرايش پيدا كند و بسته‌بندي كه گام اول در صنعت صادرات است واقعا صادراتي توليد شود.

لطفا در مورد نقاط ضعف بسته بندي در حمل، نگهداري و فروش توضيح دهيد؟

به طور مثال در شرايط كنوني يك كارتن موز كه دربعضي اوقات از چند قاره عبور مي‌كند ، پس از تخليه و بارگيري مجدد براي رنگ آميزي ارسال و پس از آن براي مصرف به بازار عرضه مي‌شود. بنابراين توليد كننده داخلي از كارتن‌هاي دست دوم چندين بار استفاده مي‌كند.اما كارتن‌هاي توليدي داخل كشور حتي براي يك بار نيز قادر نيست كالا را سالم و صحيح به دست مصرف كننده خارجي برساند. به هر حال بسته بندي نقش كليدي در فروش كالا دارد ولي تا به امروز صادركنندگان کماکان ضررهاي بسته بندي نامناسب را متحمل می شوند.

ميزان تاثيرگذاري بسته بندي در صادرات محصولات كشاورزي (ميوه)تا چه اندازه است؟

تاثير بسته بندي براي كالاهاي فساد پذير مانند ميوه و تره بار و گل بسيار بالاست به دليل اين كه پايين آمدن كيفيت در مسير صادرات تاثير مستقيم در فروش آن دارد. به طور يقين ارزش كالاهاي صادراتي ما در بازارهاي هدف كاهش مي يابد.

وضعيت فعلي بسته بندي ميوه درجهان در مقايسته با كشورمان چگونه است؟

وضعيت بسته بندي ما نسبت به كشورهاي اروپايي و توسعه‌يافته رضايت بخش نيست كه اميد مي‌رود با توجه به كسب رتبه‌هاي تك‌رقمي در توليد ميوه و تره‌بار بتوانيم با بهبود وضعيت توليد كارتن‌هاي صادراتي از رتبه دو رقمي به تك رقمي دست يابيم.