فکر می‌کنم و در واقع مطمئن هستم که پیشرفت و بهبود در هرکار، فعالیت یا پروژه ای نیازمند بررسی دقیق شرایط، دریافت آمار و شناخت مخاطب است. در مدیرانی که مسوول گرفتن تصمیمات استراتژیک در مجموعه‌ها هستند، چیزی به نام تصمیم‌گیری احساسی وجود ندارد و این نتایج تحقیقات، نظرسنجی‌ها، مخاطب شناسی‌ها و توجه به آخرین گرایش های مصرف کننده و بازار است که مبنای تصمیم‌گیری خواهد بود. ناگفته پیداست که در ایران در چند درصد موضوعات مراجعه به نتایج نظرسنجی اتفاق می افتد و مراکز نظرسنجی ما تا چه حد به کار خود مسلط هستند اما صحبت ما در اینجا به بحث بسته‌بندی و طراحی و تولید آن بازمی‌گردد.

 برای پیشرفت و بهبود در هر کار یا پروژه‌ای باید از استانداردهای خاص آن پیروی کرد و مدام خود را به روز نگه داشت. موضوع بسته‌بندی در ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست. بسته‌بندی در کشورهای صاحب‌نام از حیث اقتصاد و فرهنگ و محیط‌زیست از چندین جنبه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در ایران اما در بعضی جنبه‌ها، کوچکترین دغدغه‌ای وجود ندارد و در اغلب کارهای عرضه شده، گرافیک نقش اول را با فاصله نسبت به سایر معیارها برعهده بر عهده داشته است.

معمولاً هدف هر کارآفرین و یا سرمایه گذاری، راه اندازی یک حرکت اقتصادی به منظور سوددهی است و این یک امر کاملاً بدیهی است، لیکن سوددهی فقط یک روی سکه است و روی دیگر آن ضرر و زیان است. اگر منحنی رشد را یک موج سینوسی در نظر بگیریم، خط صعود، مسیر رشد و خط سقوط، مسیر منفی است و این طبیعت هر فعالیت اقتصادی است، لیکن افراد هوشمند، کسانی نیستند که فقط برای بالا نگه داشتن مسیر رشد شرکت برنامه ریزی می کنند، بلکه افرادی هستند که رشد شرکت را کنترل کرده و همواره برای هر گونه تغییرات و شرایط جدید، آمادگی و انعطاف لازم را دارند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 131

نخستین نمایشگاه بین‌المللی Print4All برگزار شد. آمار به جای‌مانده نشان از نمایشگاهی کاملا موفق می‌دهد: 429 غرفه از ۲۴ و 30هزار بازدید‌کننده از 87 کشور. این رویداد در تمام بخش‌های لازم یک نمایشگاه بین‌المللی موفق بود: تعداد وکیفیت غرفه‌دار، تعداد وکیفیت بازدیدکننده، ایجاد بازار،  انتقال تکنولوژی و ایجاد اشتیاق برای حضور در دور بعدی. حقیقت این است که ما به‌عنوان تیم Fiera Milano، تمام تلاش خود را برای موفقیت‌آمیز کردن این نمایشگاه در طی دو سال گذشته انجام داده بودیم اما نتایج بالاتر از تصورات ما بود. در تجارت امروز جهانی، نمایشگاه‌ها نقشی حیاتی و غیرقابل انکار یافته‌اند. فرصت‌هایی که این رویدادها در بحث بازارسازی، انتقال تکنولوژی، امکان‌سنجی بازار، ایجاد آگاهی از حضور و... در اختیار می‌گذارند را با هیچ امکان دیگری نمی‌توان مقایسه کرد. به همین دلیل است که اغلب شرکت‌ها یا مراکز نمایشگاهی بزرگ مانند interpack، drupe، koelnmesse، messe frankfurt، Fiera Milano و... این مهم و نیاز را دریافته‌اند و با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در سایر نقاط جهان، علاوه بر ایجاد فرصت‌های تجاری برای صنایع مختلف، خود نیز سود قابل توجهی از این رهگذر می‌برند.

 در جهان قرن بیست‌ویکم، تغییرات لحظه‌ای هستند و نیازها ساعتی. حد و مرزهای این دوران در تمام شئونات زندگی، بسیار دورتر از گذشته‌ها خود را بازیافته‌اند. همه چیز سرعت سرسام‌آوری به خود گرفته است. بسیاری تابوها شکسته شده‌اند. استرالیا آخرین و 24مین کشوری است که  ازدواج همجنس‌گرایان را به رسمیت شناخته است. گروهی آماده سفر بی‌بازگشت به مریخ می‌شوند و دسته‌ای دیگر در انتظار به زیر آب رفتن سرزمینشان در سال‌های نه‌چندان دور آینده از پی تغییرات آب‌وهوایی. سریع راندن با خودروی تغییرات تکنولوژیکی، تنها لذت را به همراه ندارد بلکه گرد و خاک ایجاد شده پشت سر را نیز باید تحمل کرد.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 418

در ماهی که گذشت شاهد برگزاری دو رویداد بزرگ منطقه‌ای در حوزه بسته‌بندی و چاپ بودیم. نخست نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی استانبول (Eurasia Packaging) و پس از آن نمایشگاه پروسس و بسته‌بندی موادغذایی دبی (Gulfood Manufacturing) که به فاصله چند روز از یکدیگر برگزار شدند. رویدادهایی بی‌نهایت دیدنی، تاثیرگذار و البته پندآموز. قطعا نمایشگاه‌های بزرگ چاپ و بسته‌بندی بی‌شماری در جهان برگزار می‌شوند اما این دو از این بابت حایز اهمیت هستند که هم رقیبان منطقه‌ای ما در بخش تولید در آن‌ها حضور چشمگیر دارند و هم خریداران بالقوه ما، چه  ایرانی و چه غیرایرانی، به بازدید و خرید می‌پردازند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 399

نمایشگاه‌های تخصصی همیشه به‌عنوان بخشی جدایی ناپذیر از چرخه فعالیت‌های تولیدی و تجاری به حساب آمده‌اند. در اصل این موضوع، تفکیک نظری وجود ندارد اما در میزان اهمیت دادن به حضور در نمایشگاه‌ها و روش‌های برگزاری آن البته، اختلاف‌ها بسیار است. یافتن مشتریان جدید، تثبیت برند، ترجیح بودن به نبودن، دید و بازدید با نمایندگی‌ها و حتی چای نوشیدن با دوستان قدیمی، بخشی از هدف‌هایی است که بسیاری از مدیران برای حضور در نمایشگاه به عنوان غرفه‌دار ابراز می‌کنند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 368

احتمالا همه به این موضوع اذعان دارند که تغییرات در سبک زندگی ما، بسیار سریع‌تر و گسترده‌تر از سال‌های گذشته اتفاق می‌افتد. به همین روال و با سرعت غیرقابل تصوری، بر میزان آگاهی و سواد نیز افزوده می‌شود. رواج اینترنت و پس از آن گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی همچون facebook، که اکنون با دو میلیارد کاربر بزرگترین کشور دنیاست، عامل تسریع در نزدیکی مردم و فرهنگ‌ها با یکدیگر شده است. در هزاره سوم، دانش بشر هر ده سال دو برابر می‌شود. برخی دیگر معتقدند که هر آن‌چه یاد می‌گیریم، هر 24ساعت دو برابر می‌شود. این تغییرات بر بخشی از آداب و رسوم روزمره ما از جمله «خرید کردن» نیز تاثیر خود را گذاشته است و کارشناسان و روانشناسان بازاریابی و فروش را وادار کرده تا به گونه‌ای دیگر به موضوع بنگرند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1471

نخست:  پیشتر از تغییرات در هنر بسته‌بندی با شما گفته بودم. حقیقت این است که کار رسانه‌ای پرشتاب‌ترین کار دنیاست. کار در این اتمسفر هم لذت‌بخش است و هم دلهره‌آور. در استانداردهای بالای این حرفه، لحظه‌ای غفلت شما را چنان از گردونه بیرون می‌اندازد که برای بازگشت دوباره به آن تلاش بسیاری نیاز خواهید داشت. در ادامه تغییرات در هنر بسته‌بندی که از گرافیک جلد آن آغاز شده و در این شماره به صفحه‌آرایی گسترش یافته است، باید به طراحی مجدد سایت نشریه نیز اشاره‌ای داشته باشیم. با آنکه مدعی هستیم پرتیراژترین نشریه بسته‌بندی در ایران بوده‌ایم، تا حدی که برخی از شماره‌ها با ضرر مالی نیز همراه بوده است، اما در صنعتی مانند بسته‌بندی با گستردگی ویژه آن، سخن از تیراژی خاص گفتن، گزافه‌گویی است. چه‌بسا نیاز کشور به نشریات بسته‌بندی را باید در حد تیراژی حداقل 30هزار نسخه‌ای دید که البته میسر نیست.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1557

سهیل چهره‌ای

سال 95 با همه فراز و نشیب، شکست‌ها و موفقیت‌هایش رو به پایان است. برای من، در یک تجربه شخصی، سالی عجیب بود. همانند جامعه ایران که در چند سال اخیر، خطوط بین طبقات اجتماعی و اقتصادی آن بسیار پررنگ‌تر و شفاف‌تر از گذشته شده، در صنعت بسته‌بندی ایران نیز شرکت‌ها، پالس‌های بسیار متفاوتی از وضعیت بازار خود ارسال کردند که جای بحث‌های ساختاری بسیار دارد.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 782