در جهان قرن بیست‌ویکم، تغییرات لحظه‌ای هستند و نیازها ساعتی. حد و مرزهای این دوران در تمام شئونات زندگی، بسیار دورتر از گذشته‌ها خود را بازیافته‌اند. همه چیز سرعت سرسام‌آوری به خود گرفته است. بسیاری تابوها شکسته شده‌اند. استرالیا آخرین و 24مین کشوری است که  ازدواج همجنس‌گرایان را به رسمیت شناخته است. گروهی آماده سفر بی‌بازگشت به مریخ می‌شوند و دسته‌ای دیگر در انتظار به زیر آب رفتن سرزمینشان در سال‌های نه‌چندان دور آینده از پی تغییرات آب‌وهوایی. سریع راندن با خودروی تغییرات تکنولوژیکی، تنها لذت را به همراه ندارد بلکه گرد و خاک ایجاد شده پشت سر را نیز باید تحمل کرد.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 159

در ماهی که گذشت شاهد برگزاری دو رویداد بزرگ منطقه‌ای در حوزه بسته‌بندی و چاپ بودیم. نخست نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی استانبول (Eurasia Packaging) و پس از آن نمایشگاه پروسس و بسته‌بندی موادغذایی دبی (Gulfood Manufacturing) که به فاصله چند روز از یکدیگر برگزار شدند. رویدادهایی بی‌نهایت دیدنی، تاثیرگذار و البته پندآموز. قطعا نمایشگاه‌های بزرگ چاپ و بسته‌بندی بی‌شماری در جهان برگزار می‌شوند اما این دو از این بابت حایز اهمیت هستند که هم رقیبان منطقه‌ای ما در بخش تولید در آن‌ها حضور چشمگیر دارند و هم خریداران بالقوه ما، چه  ایرانی و چه غیرایرانی، به بازدید و خرید می‌پردازند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 186

نمایشگاه‌های تخصصی همیشه به‌عنوان بخشی جدایی ناپذیر از چرخه فعالیت‌های تولیدی و تجاری به حساب آمده‌اند. در اصل این موضوع، تفکیک نظری وجود ندارد اما در میزان اهمیت دادن به حضور در نمایشگاه‌ها و روش‌های برگزاری آن البته، اختلاف‌ها بسیار است. یافتن مشتریان جدید، تثبیت برند، ترجیح بودن به نبودن، دید و بازدید با نمایندگی‌ها و حتی چای نوشیدن با دوستان قدیمی، بخشی از هدف‌هایی است که بسیاری از مدیران برای حضور در نمایشگاه به عنوان غرفه‌دار ابراز می‌کنند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 153

احتمالا همه به این موضوع اذعان دارند که تغییرات در سبک زندگی ما، بسیار سریع‌تر و گسترده‌تر از سال‌های گذشته اتفاق می‌افتد. به همین روال و با سرعت غیرقابل تصوری، بر میزان آگاهی و سواد نیز افزوده می‌شود. رواج اینترنت و پس از آن گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی همچون facebook، که اکنون با دو میلیارد کاربر بزرگترین کشور دنیاست، عامل تسریع در نزدیکی مردم و فرهنگ‌ها با یکدیگر شده است. در هزاره سوم، دانش بشر هر ده سال دو برابر می‌شود. برخی دیگر معتقدند که هر آن‌چه یاد می‌گیریم، هر 24ساعت دو برابر می‌شود. این تغییرات بر بخشی از آداب و رسوم روزمره ما از جمله «خرید کردن» نیز تاثیر خود را گذاشته است و کارشناسان و روانشناسان بازاریابی و فروش را وادار کرده تا به گونه‌ای دیگر به موضوع بنگرند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 866

نخست:  پیشتر از تغییرات در هنر بسته‌بندی با شما گفته بودم. حقیقت این است که کار رسانه‌ای پرشتاب‌ترین کار دنیاست. کار در این اتمسفر هم لذت‌بخش است و هم دلهره‌آور. در استانداردهای بالای این حرفه، لحظه‌ای غفلت شما را چنان از گردونه بیرون می‌اندازد که برای بازگشت دوباره به آن تلاش بسیاری نیاز خواهید داشت. در ادامه تغییرات در هنر بسته‌بندی که از گرافیک جلد آن آغاز شده و در این شماره به صفحه‌آرایی گسترش یافته است، باید به طراحی مجدد سایت نشریه نیز اشاره‌ای داشته باشیم. با آنکه مدعی هستیم پرتیراژترین نشریه بسته‌بندی در ایران بوده‌ایم، تا حدی که برخی از شماره‌ها با ضرر مالی نیز همراه بوده است، اما در صنعتی مانند بسته‌بندی با گستردگی ویژه آن، سخن از تیراژی خاص گفتن، گزافه‌گویی است. چه‌بسا نیاز کشور به نشریات بسته‌بندی را باید در حد تیراژی حداقل 30هزار نسخه‌ای دید که البته میسر نیست.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1011

سهیل چهره‌ای

سال 95 با همه فراز و نشیب، شکست‌ها و موفقیت‌هایش رو به پایان است. برای من، در یک تجربه شخصی، سالی عجیب بود. همانند جامعه ایران که در چند سال اخیر، خطوط بین طبقات اجتماعی و اقتصادی آن بسیار پررنگ‌تر و شفاف‌تر از گذشته شده، در صنعت بسته‌بندی ایران نیز شرکت‌ها، پالس‌های بسیار متفاوتی از وضعیت بازار خود ارسال کردند که جای بحث‌های ساختاری بسیار دارد.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 602

 

سهیل چهره ای

در شش سال گذشته‌ای که از هنر بسته‌بندی با شما سخن گفته‌ام، همواره بر نکاتی پا فشرده‌ام که عمیقا به آنها اعتقاد داشتم. اعتقاداتی که نه در مقام سخن، بلکه در هنگام عمل نیز به آنها وفادار بودم. یکی از موضوعاتی که همواره به آن پیشنهاد کرده‌ام، حضور در بازارهای بین‌المللی چه به لحاظ ناظر و چه فروشنده بوده است. حضوری که آسان‌ترین و بهترین راه برای وصول آن، بازدید از نمایشگاه‌های تخصصی و مرتبط است. حتی دیدن برخی نمایشگاه‌های داخلی که رکود و نبود نوآوری در آن، کسالت به بار می‌آورد نیز برای حرفه‌ای‌ها پندآموز است، زیرا عامل هر پیشرفت و جابه‌جایی، آگاهی دقیق از شرایط موجود است.

ادامه مطلب نظرات (4) کلیک ها: 735

 

سهیل چهره ای

شنیده‌ایم که در هزاره سوم، دانش بشر هر ده سال دو برابر می‌شود اما از این شگفت‌انگیزتر اینکه برخی دیگر  می‌گویند هر آن چه که یاد می‌گیریم هر 24 ساعت دو برابر می‌شود! سرعت فناوری در جهان امروز بسیار فراتر از آن چیزی است که حتی یک نسل پیش می‌توانستند پیش‌بینی کنند و مطمئن هستم به هیچ عنوان کسانی که 30سال پیش می‌زیستند نمی‌توانستند جهان امروز را در همه ابعاد آن به چنین شکلی تصور کنند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 813

سهیل چهره ای

در ماه‌های گذشته از تحریم و برجام و پسابرجام بسیار شنیده‌ایم. بسیار شنیده‌ایم و با ترس و اشتیاق دنبال کرده‌ایم چون نتایج آن بی‌شک بر زندگی همه ما چه در جایگاه مصرف‌کننده نهایی کالا و چه تولیدکننده و یا بازرگان آن تاثیرگذار است. اینکه تا چه حد این توافق موفق بوده، طرفین به آن پایبند بوده‌اند و یا تا چه میزان به نفع یا ضرر ما بوده، موضوع بحث این نوشتار نیست. مسئله این است که ما تا چه حد برای مواجهه با آن آمادگی داریم؟

ادامه مطلب نظرات (1) کلیک ها: 829

 

سهیل چهره ای

 صنعت لیبل در مقایسه با 40 سال گذشته سریع‌ترین رشد را داشته است. این رشد به خاطر دیجیتالی شدن سریع صنعت چاپ لیبل بسته‌بندی بوده است که ادامه نیز خواهد یافت. البته موضوع تنها چاپ دیجیتال نیست اما شروع خوبی برای آغاز بحث است. آخرین گرایش‌های بازار نشان می‌دهد که حدود یک‌چهارم از تمامی خرید و نصب ماشین‌های چاپ جدید، همگی دیجیتال هستند که در حال رشد نیز هست.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 972